onsdag 28 juli 2010

Ja till ensamståendes rätt till säker och laglig inseminering

Eftersom jag varit i radioskugga var jag lite sen att svara på enkäten från RFSL som blivit en rapport jag inte hittar på webben. Kanske kom mitt svar med. Antagligen inte. Men jag håller med RFSL i sak.

Men en grej blir lite skev. Nu verkar det som om vi tycker grejer som vi inte röstar igenom. Det blir inte helt rättvisande. Ett exempel är en av frågorna som jag själv motionerat om, angående ensamståendes rätt till säker och medicinskt proffsig inseminering. Där håller vi på att ta fram ett förslag. Med risk för att låta sossig: utredning pågår. För det finns ett par frågor som är utestående som ska ett barn få veta vem som är pappan? Eller hur blir den juridiska kopplingen mellan donator och barn?

Det fanns aldrig ett färdigt förslag att ta ställning till som vi kunde rösta om.

På samma sätt höll det på att bli med den moderna äktenskapslagstiftningen. Ett tag verkade det som om Socialdemokraterna, Vänster och Miljöpartiet hellre ville rösta på sitt eget förslag - trots att det inte hade majoritet - än att rösta med Alliansen minus ett gäng Kd-röster och även ströröster från andra partier.

Majoriteten var överväldigande för själva idén. Ändå höll den rent praktiskt på att stjälpas på grund av politiska låsningar. För det är färdiga lagstiftningsförslag vi röstar om, inte åsikter och tyck.

Den goda nyheten här är att det finns en majoritet för ensamståendes rätt till insemination. RFSL, hjälp oss gärna med hur.

Egentligen är det här kanske inte en HBT-fråga. Men den är sexualpolitisk och eftersom enkäten handlar om flera frågor tror jag att det här inlägget kvalificerar sig till veckans bloggdebatt hos Kent!

Inga kommentarer: