tisdag 13 juli 2010

Global to local

Internationell klimatkonferens i London, de flesta länderna är commonwealthländer, som tidigare varit kolonier eller haft täta band med Storbritannien. Efter att kollegan Alexander Gabelic i all hast tackat nej så består den svenska delegationen av mig.

Igår kväll blev jag ofrivilligt frivillig och uppsatt på listan för en parlamentsmässig debatt idag. Lite oklart ämne, demokrati och klimatfrågor. Gör ett tappert försök att förklara att  nationalekonomer och miljöaktivister lyfter tankar om att ersätta demokratin med något mer effektivt. Och att vi har ett stort ansvar att försvara demokratin och samtidigt hitta lösningar på alla politiska nivåer. Det går inte att vänta in något globalt - och var sen lite oartig mot de brittiska värdarna när jag berättar om vår klimatpolitik, eftersom de tycker de har högst mål.

Intressantast är kaffepauser och matraster. Vilka samtal. Jag kan också ha sålt miljöteknik till Chile. Och exporterat skogspolitik till Manitoba, Canada där all skog ägs av regionen och de aldrig har hört om hänsynsreglerna.

2 kommentarer:

Patrik Mörée sa...

"Gör ett tappert försök att förklara att nationalekonomer och miljöaktivister lyfter tankar om att ersätta demokratin med något mer effektivt."
Är det nåt du kanske kan utveckla lite, eller skrivit om tidigare?

Det är rätta takterna, inget som en gemtylig lunch för att få konkreta resultat i en diskussion. Lite kul, när jag bodde i Kanada blev jag bekant med en snubbe som jobbat inom skogsbruket i många år. Och det där med den svenska modellen för att sköta en skog, det var något alldeles extra det. Kul om det kan sippra in lite mer.

Fia sa...

Hej! Har skrivit om det lite här på bloggen förut. Superscary. Kan absolut återkomma i det! Skogsfrågorna kommer upp lite nu och då. Rätt coolt faktiskt.