torsdag 20 mars 2008

Snornyhet

Insider kommer ikväll visa sitt avslöjande att politiker jobbar när de är sjuka. Fast vinkeln är mer att det finns några som är sjuka utan att vara sjukanmäld.

Själv anar jag att jag finns med i tv-programmet eftersom jag har fått ett citat i Expressen redan nu: "Jag var hemma och snorade och kom ikapp med mailen". Och det är sant. För det första är inte bloggen en total redogörelse av allt jag gör, då skulle ingen läsa. Har inte ställt in en enda grej på grund av sjukdom som inte är anmäld.

För det andra hade jag inte ett enda möte inbokat i mellandagarna och kunde jobba hemifrån och dra ned på tempot. Det är kanske inte en nyhet men efterfrågan på politiska möten är rätt låg under mellandagarna och julhelgen. Särskilt i år där några strategiska semesterdagar gjorde en lång ledighet som många använde. Men jag har inte ett arbete, jag har ett uppdrag så när riksdagen var stängd så jobbade jag vidare. Förutom mailhantering, posthantering, inläsning av propar, utredningar och böcker höll jag på med klimatberedningen och läste, ringde och sms:ade. Och snorade, vilket nu blir kombinerat gräv- och skjutjärnsjournalistik i Insider.

Har skrivit om det här och här förut också.

6 kommentarer:

lars-gun sa...

Det är verkligen förfärligt att politiker också är som vanliga människor med fel och brister... ;-) Och det har säkert aldrig hänt att någon av journalisterna har "jobbat hemma" genom att lagom förkylda ligga i soffan och snora.

Det är alltid lika spännande att se vilka nya, stora, svarta rubrikhönor journalister lyckas bygga av allt mindre fjädrar.

Det blir ju inte bättre av att många läser Expressen, Aftonbladet (och tittar på Insider) som om det är den absoluta sanningen som beskrivs.

Vad hände med det sunda förnuftet och det kritiska tänkandet?

Kjell Larsson Örebro sa...

Måste säga att jag tycker synd om dig, att en reporter inte förstår att du kan jobba trots att du är sjuk är ju bara beklagligt! Stå på dig, var hemma med och undvik reglerna, det är sånt som får mig som egenföretare att kämpa vidare! Ditt agerande visare ju att ärlighet inte lönar sig...eller har jag fel?

Anonym sa...

Du lyckades ju åtminstone vara något uppriktig vilket inte samtliga av dina kollegor lyckades med...

Roger sa...

Fräsch titel! :-)
Såg insiderreportaget. Kanske är dags att slopa karenssystemet. Ett otidsenligt system inte bara med tanke på att politiker själva ser det som onödigt (bevisligen!), utan också för att den "rationelle arbetaren" undviker att sjukskriva sig i onödan när denne vet att arbetsgivaren får dra en större ekonomisklast vid finansiering av sjukpenningen.

Anonym sa...

Åh varför kan inte våra svenska politiker bara bita i det sura äpplet någon gång, och stå rakryggad och säga: Jag är mänsklig, jag gör fel! Förstår inte varför ni måste visa sån pride i allt ni gör. Ni är folkvalda, och vi vill ha er mänskliga! Jag lovar. Tycker inte även du att det är konstigt att ni är den friskaste gruppen människor? Tror inte du att det fuskas? Ser inte du dubbelmoralen, som vi ser, att politiker fuskar med att sjukanmäla sig, samtidigt som ni tar till strängare straff för oss vanligt folk som fuskar?! Var ärlig, om du svarar på mina frågor, det vinner i längden.

Fia sa...

Jag är ju mänsklig. :) Och varje person måste ta ansvar för allt de gör, så be mig inte svara för kollektivet politiker, det kan jag inte, på samma sätt som jag aldrig kan uttala mig för alla kvinnor till exempel.