torsdag 20 mars 2008

Våren betyder årsmöten

Förra veckan var det årsmötestätt i moderaterna. Och mycket handlade om miljö.

Började veckan med Nyköpingsmoderaterna, kring 55-60 personer och talmannen Per Westerberg var där. Samåkte med min kollega Peder Wachtmeister dit och fick tala om den offensiva moderata miljöpolitiken för hela årsmötet som samlats i fullmäktigesalen . Fick snabb skjuts till stationen, när jag talat klart och hann med sista tåget så jag var hemma kring 22.00 och kunde äta sen, sen middag.

Tisdag var det Håbomoderaterna som höll årsmöte. Tog pendeln till Bålsta efter det moderata gruppmötet i riksdagen. Gick åt fel håll från tåget och missade det stora kommunhuset. Innan mötet började hann jag precis kasta i mig smörgåsen jag köpte på centralen och tagit med i väskan. Tror att det var 27 personer där. Många engagerade och bra frågor. Tog pendeln hem efter att ha talat och rattat årsmötet. Jag är en elak men effektiv ordförande. Träffade både min gamla granne Olof som valdes till ny vice ordförande, Håbos duktiga kommunalråd Nina och driftige ordföranden Karl- Henrik. Var väl hemma efter 22.00 då också.

Onsdag var det Järfällamoderaternas tur. Tog pendeln till Jakobsberg direkt från en paneldebatt om drivkrafterna för framtidens energisystem på energitinget ute vid Älvsjömässan. Trotsade regnet och letade igenom centrum efter ingången till kommunhuset. Den ligger runt hörnet till höger lärde jag mig. Träffar Hannes som tidigare varit fullmäktiges ordförande.
- Är du gift Arkelsten, eller född Arkelsten, frågar han och ser fundersam ut.
- Jag är född Arkelsten, svarar jag. Han tittar noga på mig och säger:
- Jag har arbetat på FRA.
- Då har du träffat min farfar Arne, säger jag.
Det visar sig att min farfar har utbildat Hannes. Vi pratar om farfar och vilken bra person han var. Hannes ser att vi är lika. Jag är både glad och stolt över farfar och det är speciellt att möta någon som känt honom i sin yrkesroll på FRA. De flesta han arbetat med har gått bort nu.

Fullmäktigesalen i Järfälla har dubbla dukar att visa bilder på så jag får studsa runt i mitten när jag talar. Det ser lite ut som i brittiska parlamentet men utan några sura backbenchers. Bra och intressanta frågor här också från de 40-50 personerna som var på mötet. Det är roligt att ha stöd för det vi gör nu i miljöpolitiken. Kul att träffa Nicolas, Eva och alla andra som jag inte sett på länge. Bra och tydlig MUF-representation också. Snyggt.

Tog pendeln hemåt och sen tunnelbanan på grund av vädret. Hann faktisk hem kring niotiden och kunde äta middag i nästan rimlig tid. Men jag blev erbjuden en middagsmacka av Järfällamoderaterna, så ingen skugga faller på dem.

Torsdag var en årsmötesfri kväll. Särskilt bra eftersom vi hade votering efter debattens slut och då beror sluttiden på hur många som vill tala. Fast torsdagen var inte miljöpolitikfri, höll mitt pass på den moderata jordbrukardagen med ungefär 30 deltagare.

Fredag var det mina vänner i Järna-Hölö som höll årsmöte. (Hittar inte länken till den andra hemsidan. Uppdaterar sen.) Där inleddes mötet med att Henric Sörblad som är moderat kommunalråd i Gnesta talade om hur det är att bilda en kommun. Det är en fråga som ligger Järna-Hölö varmt om hjärtat eftersom de hör till Södertälje. Sen höll jag i årsmötet och efter det fick de 35-40 personerna som var på mötet höra om den offensiva miljöpolitiken, vare sig de ville eller inte. Fast det ville de.

Det är imponerande att ha 35-40 personer på årsmötet när de har ungefär 100 medlemmar. Det finns ett aktivt gäng med Kent, Christina, Elisabeth, Richard, Micke och Haiko i spetsen och med god tillväxt bland medlemmarna.

Mötet avslutades med middag, en skärgårdsbuffé. Hade så trevligt vid bordet. Sen fick jag skjuts av Henric till Södertälje Syd. Kom hem vid 23-tiden.

En redig arbetsvecka för mig. Först heldagar och sen kvällarna. Men jag är glad att ha träffat så många engagerade moderater. Har själv varit fritidspolitiker i åtta år så jag är glad och i några fall faktiskt stolt över att så många lade ännu en kväll på moderaterna.

Inga kommentarer: