tisdag 4 mars 2008

Äntligen leverans

Idag 9.30 ska Klimatberedningen lämna över hela boken vi skrivit till miljöminister Andreas.

Själv är jag nyfiken på vad S, V och Mp ska göra. De har meddelat att de inte är överens med alliansen och själva är de överens med varandra om siffran 40 procent som mål för Sverige till 2020.Det krävs rätt mycket mer för att driva politik.

Därför förväntade jag mig en eldig DN-debatt eller något annat kul nu på morgonen. Men det enda som låg hos DN är en artikel som fått rubrik med klimatsvek och handlar om att kd-Anders och mp-Maria vill att beredningen ska tas på allvar. Det är klart att vi alla tycker det. Samtidigt så är det en beredning, en grupp som tillsatts för att se om det fanns enighet. Vi har ju inte varit någon extra samlingsregering med uppdrag att skapa politik på alla områden som klimatfrågan rör.

Tvärtom så har vi diskuterat och förhandlat och många av oss har försökt att komma överens för att hitta minsta gemensamma nämnare.

Själv fick jag kompomissa bort min skrivning om att klimatpolitikens syfte inte är att höja det totala skattetrycket. Det tycker inte S, V och Mp. Trist på flera plan.

Beredningen hade haft större tyngd om vi kommit överens om målet också - om det inte gått politik i frågan. Men nu har vi äntligen levererat och arbetet med att lägga en klimatproposition, förslaget som regeringen ger till riksdagen börjar ordentligt.

Inga kommentarer: