lördag 22 mars 2008

Superfreak

Jag har aldrig sett tv-programmet insider tidigare. Det som slog mig är hur grabbigt det är.

Beskrivningen av min kollega riksdagsledamoten Anna König Jerlmyr begränsas till att hon älskar schlager. Trots att Anna arbetar med arbetsmarknadsfrågor.

Min beskrivning är att jag gillar shopping. Och det är sant, men det är inte därför jag är här, jag ansvarar för miljöpolitiken. Riksdagsledamoten Johan Linander beskrivs med vilket lag han hejar på.

Fast manligast av allt är att de verkar mena att en förkylning slår ut en person så att det absolut inte alls går att arbeta.

I programmet förklaras heltidspolitiker ironiskt vara superhjältar. Det är sorgligt och märkligt att se hur någon lagt tid och kraft på att klistra in mitt ansikte på en tecknad, trikåklädd, skabbig kropp vars enda superkraft ser ut att vara att hindra gravitationen från att komma åt de oproportionerliga brösten.

Tänk om de istället valt Wonder woman.

Men de kunde säkert inte shoppa loss rättigheterna.

10 kommentarer:

Roger sa...

Vi kan inte förbise att det finns ett nyhetsvärde i storyn. Dessutom är det schyssta anställningsvillkor och arbetsförhållanden i riksdag och regering. Är det sant det där med "friskhetskulturen" har vi den rätta medicin mot sjukfenomenet, istället för att införa ytterligare karensdag(ar)!!

Såg att t.ex. Johan Linander (c) plockar bort min kommentar på sin blogg... vilket är tråkigt. :-(

Fia sa...

Hej, hej Roger! Visst är det goda villkor för förtroendevalda, och detta är ett uppdrag - inte ett anställningsförhållande. Friskhetskulturen i riksdagen känner jag inte till så mycket, bilderna i inslaget av gymet är det enda jag sett av det. Nyhetsvärdet finns naturligtvis om människor gör fel med systemet, hååler med, ingen gillar fusk. Då är det trist att tv-programmet visar en bild av mig som inte stämmer.

Janne Pettersson sa...

Wonder Woman är helt klart den coolaste superhjälten. Mycket bättre än de fjantiga stålmännen och läderlapparna.

Roger sa...

Hejsvejs! Beklagar uthägningen och de fräcka karikatyrerna. Var inte meningen att vara så semantisk, men vad skulle det vara för jobbrelation om inte anställningsförhållande?

Anonym sa...

*Suck* Att du ska tjata så onödigt. Du kan väl ändå ta kritik.

Fia sa...

Hej igen Roger, ursäkta aldrig semantiken, det ä viktigt! Ja, vi är inte anställda - det är ett uppdrag, så det föreligger inte ett anställningsförhållande.

Och Alex, jag tar kritik hela tiden. Det ingår i politikeruppdraget, men jag tar mig rätten att bemöta det som inte stämmer!

Roger sa...

Nu har du fått det lite om bakfoten dära... klart att det måste råda hederlig anställningsförhållande. Annars skulle det vara tjänsteförhållande.
Fast ingenting hindrar oss att ha lite "coolare" titlar, och höja dess status så att det inte blir jämförbart. :-)
Riksdagsledamöters uppdrag regleras däremot via regeringsformen.

Fia sa...

Hej, hej! poängen är att jag inte har ett anställningsförhållande. Inget tjänsteförhållande heller. Det är ett uppdrag som jag valts till, det är ingen som har anställt mig nu och jag får arvode, inte lön. Och visst regleras det av RF.

Roger sa...

Hejsvejs! Självklart har du ett anställningsförhållande eftersom lagen om riksdagsledamöters ersättningar grundar sig på arbetsvillkor och anställningsförhållande.

Förtroendeuppdrag är ingen jobbrelation, utan en ansvar för det löpande dvs. organisation och förvaltning av partiets angelägenheter... Du glömde tydligen ontologin. ;-)

Svensk riksdagsledamöter gör en klassresa som övriga hästkrafter i samhället. Tidigare hade inte vissa riksdagsledamöter ersättning p.g.a. klasskillnader och egendomsackumulation.

Karensdagen kan plockas bort för den fyller inget syfte, bevisligen. Reformera systemet!

Fia sa...

Hej, hej Roger

Hej, hej. Det är inget formellt anställningsförhållande. Vi får inte lön utana arvode.

I SFS 1994:1065, 3:3 finns kopplingen som jag anar att du talar om: Ledamotsarvode och tilläggsarvode anses som inkomst av
anställning enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring, lagen
(1998:674) om inkomstgrundad ålderspension och lagen
(1991:1047) om sjuklön. Ledamot anses därvid som arbetstagare.
Lag (2006:998).

Alltså ska vi ses som arbetstagare och arvodet ses som inkomst av anställning enligt den kompletterande lagstiftnignen, men det är inte en inkomst av tjänst. Vi kan inte ha politiker som är anställda - poängen är att vi är fristående personer utan chef.Däremot är Fredrik min partiledare. ;)

Nu ska jag jobba vidare.