torsdag 6 mars 2008

Splittring

Max Andersson från miljöpartiet visar tydligt i EU-debatten att han inte ens börjar mjukna i sin inställning till EU.
- Jag skulle gärna ha haft min kampanjtröja, Sverige ut ur EU, säger han med eftertryck i talarstolen. Men av respekt för riksdagens klädkod så har han det inte. Dessutom är han tydlig med att han inte gillar EU-flaggan som hänger mittemot den svenska flaggan.
- Det är en ytterst laddad politisk symbol, tycker han och verkar tro att det är majoriteten som hängt upp den själva. Det är riksdagen som gjort det, och talmannen slirar till lite när hon säger att den hänger uppe idag på grund av EU-debatten. Inte tack vare då, undrar jag och Anna Kinberg Batra.

Miljöpartiets företrädare blir sällan tråkiga. Max är så tydlig med att han absolut inte släppt kravet på att Sverige ska gå ur EU. Maria Wetterstrand tycker ju om EU numera. Mina politiska nördpoäng slår i taket, men jag kommer sitta klistrad vid Svt24 när de sänder direkt från Miljöpartiets kongress i just den här frågan.

Inga kommentarer: