tisdag 26 januari 2010

Mat göder tanken

Var på mycket intressanta studiebesök hos Energigårdarna i torsdags. De samarbetar numera med Lunds energi. Det är så bra att se saker i verkligheten och träffa människor som arbetar handfast med miljöfrågor. Vi tittar på hur raps blir RME.

Får prata om hur det går till. Vi följer processen. Först pressas rapsen.
- Vill du lukta på det?
- Jag vet inte, vill jag det? svarar jag försiktigt. Det ville jag tydligen. Det var ingen fara.
- Du kan till och med dricka det här!
Men jag vet inte riktigt om det är en bra idé.

Nu sitter jag på kontoret med en kvartsliter biobränsle.

Det går att återanvända rubriken på inlägget också. Då kan jag skriva om vilken bra planeringslunch jag och pol sek Hannes har haft. Det kan komma en mindre nyhet ur den här lunchen. I alla fall en nyhet i bloggosfären.

Dessutom pratade vi lastbilar och liftande plus gräsliga slaktmetoder med oroliga kollegor. Alla är överens om att djurskyddet måste stärkas i världen. Vid närmare eftertanke inser jag att vi har lite annorlunda lunchkonversationer än på normala arbetsplatser.

Inga kommentarer: