onsdag 20 februari 2008

Vem är en gräsrot?

Det har varit full rulle nu efter att klimatberedningen levererat rubrikerna.
- Hej klimat-Sofia, sa min kollega Ola imorse när vi möttes på frukostmöte om Östersjön, arrangerad av Baltic Sea 2020.

Debatten igår morse i P1 morgon hamnade i P3:s nyheter och rullade hela dagen. En engagerad debattör föreslog individuella CO2-konton. Det är inte realistiskt och den brittiska rapporten hans resonemang bygger på är rätt rejält sågad. För det blir spännande politiska frågor som måste avgöras i ett sånt totalitärt system, är det rättvist att alla får exakt lika mycket? Vad är ett barn värt? Hur påverkar en funktionsnedsättning din tilldelning. Är det bara den privata konsumtionen som påverkas eller även det vi arbetar med?

En intressant fråga är ju vem han företräder. Inte de mytiska gräsrötterna i alla fall. Mera sig själv.

Sen utskott och lunchmöte och innan det hann jag kasta ut Finn i blogosfären.

Sen hade jag en dragning om klimatberedningen på mötet med den moderata riksdagsgruppen. I förrgår hade jag en timmes varsel innan presskonferensen i Rosenbad. Börjar bli luttrad och rätt ostressad över att behöva förklara långa komplicerade saker på väldigt kort tid.

Och så hann jag förbi avtackningen av Cattis som börjar på landstinget. Åh, vad vi kommer sakna henne.

Inga kommentarer: