söndag 2 november 2008

Pennfajtas?

Det har kommit ett gäng mail om äktenskapsfrågan. Än så länge har jag svarat på alla. De allra, allra flesta är något av de fyra standardmailen som är med i kampanjen. Ibland skickas från alla adresser i familjen eller från både privat och jobbadress.

Ibland läggs någon rad till standardmailen. Ibland skriver någon helt själv. Det är trevligt ibland. Ibland är det inte trevligt.

Alla är inte så kärleksfulla i språket. Ett mail har titeln: "Fyrfaldigt nej för att homosexuella ska få gifta sig!"

En annan man skriver: "Ni kan vara säkra på att Historien kommer att döma er hårt och
förknippa era namn med den mest avskyvärda lagstiftningen i mänsklighetens historia"


En tredje man skriver såhär om invandrade muslimer: "Många kommer från länder där månggifte är tillåtet."

Sen fortsätter han: "Borde inte Erik Ullenhag - fp´s partisekreterare - och kanhända även Fredrik Reinfeldt (m) som var en av två moderater som röstade "ja" när partnerskapslagen beslutades om 1995, gå i spetsen för dessa muslimer och lika ensidigt och enfaldigt (i positiv mening) argumentera för införandet av polygami i Sverige?"

Alla skrivfel är brevskrivarnas egna.

Jag är förvånad över att människor är så engagerade i att hindra några att ingå äktenskap. Det är under 200 par om året som registrerat partnerskap skrev någon men jag vet inte om det stämmer. En modern äktenskapslagstiftning förändrar ju absolut ingenting för den som tycker att en kvinna och en man kan ingå äktenskap. Det kommer fortsätta vara så. Det är bara att fria och få ja. Men jag vill öppna för fler att få sitt förhållande lagligt erkänt.

Det intressanta är att nu börjar även andra vakna och skickar uppmuntrande mail som balans.

3 kommentarer:

Kadavro sa...

Jag har lagt in en länk till din blogg i min bloggs länklista.

Unknown sa...

Hej Sofia,
jag beklagar att du har fått ett gäng otrevliga mail, och jag vill inte ställa mig bakom något av de exempel du har tagit upp i ditt inlägg. Däremot har jag förstått det som att du har fått en liten bild av att vi är många som vill ha en alternativ lösning till det som utredningen har föreslagit. Istället för att här skriva vad jag tycker kan jag direkt referera till en debatt-artikel jag var lycklig att finna på Svenskan idag http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_1981245.svd

Allt gott,
Johanna

Fia sa...

Hej Kadavro, tack! :)

Hej Johanna! Tack för kommentaren. Trevligt skriven. Jo, visst är ni några som mailar. Men det är många som tycker annorlunda som inte mailar. Det är inte en schlageromröstning, det handlar om politik och värderingar. Jag agerar efter min förbundsstämmas beslut om äktenskapen.