tisdag 11 november 2008

Hey ho - lets go

I helgen var jag i Berlin med vänner. Vilken fantastisk stad. Det mesta är bra men jag har listat några extra bra saker.

Topplistan: mat
1. Middag på Monseiur Vuong. Modernt, vietnamesiskt och otroligt gott. Ingen bordsbokning, kom tidigt eller stå i kö.
2. Ars vini. Fondue kommer tillbaka som nygammal trend! Snart på en restaurang nära dig. Kom ihåg var du läste det först.
3. Allt på Barcomis. Vilka kakor. Bisarrast var när Areks vänner tittade på oss genom webbkameran när vi fikade och kommenterade på en gästbok. Metafika.
4. Frukost på Berliner kaffeerösterei
5. Ett glas vin på Bar Paris

Topplistan: saker att se
1. Muren. Spåren syns i marken, markerat med stenar. Några delar står kvar. Det är så sjukt att dela en stad. I söndags var det jubileum för murens fall 1989. Samtidigt mindes Berlin kristallnatten 1938. Det var en märklig dag, dåligt väder och allt var stängt.
2. Fernsehturm. Tv-tornet är dessutom med i en förening för höga hus!
3. KaDeWe. Feinschmeckeretage.

Topplistan: hundar
1. Museumhunden på Ramonesmuseet. Slö men glad. Låg vid kaffemaskinen och rörde sig inte ens när en svart rhodesian ridgeback kom in för att fika med sin husse.
2. Blandrashunden Lizzie på bokkaféet i Kreutzberg. Oerhört vänlig, men lite sunkig leksaksboll.
3. Lilla skrutthunden i en väska på Barcomis. Hunden vägde mindre än tårtbitarna.

Nästan på listan: Hundbutiken Koko von Knebel. Märklig butik, men fantastisk på sitt sätt. Köpte ett ursnyggt och rejält halsband till Hjördis.
- Det finns ett matchande skärp till dig, förklarade kvinnan i butiken. Men jag kan inte klä mig som min hund så jag tackade nej. Och köpte en ny leksaksgris för den gamla har slutat grymta.

Topplistan: saker att ta med till nästa gång:
1. Sköna skor. Jag menar jättesköna skor. Vi hade ont.
2. Hjördis. Det är en stad för hundar. Stockholm har mycket att lära...
3. Större resväska. Höll nästan på att köpa möbler på loppmarknaden. Det blev två hattnålar. Men nästa gång så...

Inga kommentarer: