onsdag 31 oktober 2007

Mellan 90 och 20+

På tåget på väg hem. Full dag idag. Först moderata seniorer, 32 personer, engagerade och intresserade med bra frågor och skön attityd. Den äldsta deltagaren är 90 år och ursnygg i rosa blus, liten fjärilsbrosch på kragen och stilfull sminkning.

Sen ut till Preem, oljebolaget som är störst i Sverige och har häckande berguvar bland sina cisterner i Göteborgsraffet. Vi pratar miljö. De har mycket på gång men det är inte enkelt att driva offensiv miljöbusiness som oljebolag. Två och en halv timme intensiv kunskapsinhämtning. Mycket bra om att återvinna energi, värmen från processerna används för lite.

När jag ska därifrån hittar inte riktigt miljötaxin jag beställt fram. Men snälla Evelyn från informationsavdelningen väntar med mig och vi pratar företagande, flyttar och hundar i 45 minuter. Alla andra stämplar ut och går hem.

Åker direkt till MUF som är på en intältad uteservering på Linnégatan. Taxichauffören är före detta moderat kommunpolitiker i en liten kommun utanför Göteborg, men flyttade till en annan kommun när de inte fick plats för barnen på montessoriskolan.
- Nu är jag bara vanlig medlem, sägar han. Vi kommer fram i bra tid för talarkvällen men inte för att förfika med Sarah Adolfsson som planerat, vi har inte sett på ohyggligt länge. Vi fortsätter väl att ses på Facebook och sms.

Ungefär 30 personer hade samlats till MUF 20+ onsdagstalarkväll. En del jag känner, till exempel Jenny - hon rattar MUFs miljösatsning en blå planet. Och en del nya. Men alla verkade hänga med i tänket.

På tågstationen träffar jag Jimmy och Anna, ICA-vänner, som ska gå fiskkurs i Smögen. Blir så glad när jag ser dem. Måste åka till ICA-huset och hälsa på. Saknar alla.

1 kommentar:

Anonym sa...

Taxi med koll på både gator och momsinbetalningar i Gbg är Taxi Göteborg, be att få gasbil i växeln om det är ett krav.

Bra insats i miljödebatten som gick på SVT24 idag fö.