söndag 28 oktober 2007

Kalaskväll

Stämmomiddagen började med bussresa till Läkerol Arena. Många skämt på bussen om alla vita, medelålders män som just åkte buss.

När vi väl hittade stockholmsborden, rätt långt bort från scenen men nära baren, lyckades jag få min polare landstingsrådet Christer Wennerholm på ena sidan och hans trevliga medarbetare Andreas på andra. Anna König Jerlmyr mittemot och riksdagskollega Göran Petterson snett mittemot. Nu ska Göran och jag göra radio ihop i Norrtälje.

Fredrik hälsade välkommen och skojade med Carl Bildt:
- Det här är en hockeyarena. Här spelar man hockey.

Ulf Adelsson var i högform och otroligt rolig. Jag kastades in i hans tack-för-maten-tal med såna politiska storheter som Pia Kinhult, stalinismen, Fredrik Reinfeldt, Carl Bildt och Olof Palme. Helt galet.

Anledningen är att jag sa att det inte varit så kul att vara miljöpolitiker sen Gösta Bohmans tid, i miljödebatten.
- Jag har räknat ut att hon var fyra år gammal då, säger Ulf som faktiskt hade ärligheten att fråga hur gammal jag är redan i fredags när han också berättade att jag skulle få en replik på mitt inlägg. Hade inte räknat med att det skulle ske för absolut alla, på middagen.

Ulf berättade om Göstas långa texter i Svenska dagbladet.
- Då kom man in i tidningen utan att kritisera partiet, säger Ulf och förklarar att texterna alltid började med naturbeskrivningar och slutade med sossekritik.

Och rätt som det var kom Gävle symfoniorkester och spelade. Sibelius bland annat. Dessutom kombinerades musiken med ett fyrverkeri utanför.

Efter middagen var det dans. Första låten var styrdans. Men sen körde bandet Dollys "working nine to five" och då kastade sig många fler upp på dansgolvet.
- Jag har dedikerat den här låten till Anders Borg på Facebook, säger Anna König Jerlmyr. Hon, jag och Christian Holm, alla riksdagsledamöter, enas om att 9-5 är halvtid och vi gör om den till working eight to twelve. Fast det låter inte lika bra. Och vi är inte Dolly.

Sen dansades det. Moderater är bra på att dansa. Och sjunga. Det kommer vara hesa röster i talarstolen idag. Bilder på dansen kan komma på politikerbloggen. För att upprätthålla balansen fotade jag journalisten Daniel Alsén som jobbar där. Han har bevakat stämman och bland annat tjuvfotat Anna König och mig uppifrån.
- Tur du inte hade urringat, kommenterar Anna Kinberg Batra.

Absolut sista, sista dansen fick jag en snabblektion i foxtrot. Eftersom jag är från Stockholm kan jag inte dansa, men det gick hyfsat och ingen skadades.

Det hela avslutades som sig bör med efterfest på hotellet. Den tog slut för min del när hotellrumsinnehavaren diskret satte på sig pyjamasbyxorna och samtidigt förklarade att det inte var en hint. Då gick jag hem i alla fall. Lite oklart hur de andra gjorde. Men det lär jag få höra idag.

Ställde förvirrat om klockan innan jag somnade. Men vaknade ändå alldeles för tidigt, den här veckan har det varit tidiga morgonar och sena kvällar.

Inga kommentarer: