tisdag 23 oktober 2007

Enkäter, enkäter, enkäter

Nu har jag igen skrivit ett småsurt mail till ännu ett företag som vill att alla 349 ska svara på en "personlig" enkät.

Vi riksdagsledamöter får otroligt många enkäter. Alla vill använda sig av argument om hur vi riksdagsledamöter som grupp tänker eller tycker. Eller så vill en journalist slå 349 flugor i ett mail.

Frågorna är väldigt förenklade och ibland faktiskt formulerade för att vi ska svara på ett särskilt sätt.

Den första frågan handlar om jag tycker att alla som träffar mig i min politikerroll har förberett sig tillräckligt. Svaret på det blir ju, ja ibland och nej ibland och ibland är det hyfsat. Jag försöker såklart träffa så många som möjligt och då blir det olika. Det finns alltså inte ett bra svar på den första enkätfrågan. Den känns lite ledande med tanke på att avsändaren är ett pr-företag som säljer tjänsten att förbereda människor för att prata med mig och mina kollegor.

När det gäller studenter och scb brukar jag svara på enkäterna. Men jag avstår den här.

Inga kommentarer: