fredag 23 februari 2007

Annonsetik

Tidningen världen idag är en ständig källa till förvåning. I ett av veckans nummer hade de en annonsbilaga på glättigt papper från PTL Ministries. Hemsidan har naturligtvis en kollektbox online. De har också en webbshop där kan du köpa predikningar och böcker, främst från pastorn Tommy Lilja. Det är helt ok, människor får lägga sina pengar på vad de vill.

Tillbaka till annonsbilagan, den kallas "PTL magazine" och ser ut som en tidning.

Första sidan, på ledarplats, har ett erbjudande om bönedukar. Här börjar det bli tveksamt. Riktigt tveksamt. De har lagt in citat som ska vara verkliga:

"Varmaste tack för böneduk och förböner. Hudcancern på min högra kind är borta!

"Fått böneduk. Fullständigt helad från blodpropp på synnerven."

Allvarligt talat. Hudcancer. Blodpropp. Det är allvarliga sjukdomar. Det här är inte ok.

Det finns inga fasta priser för försäljningen av de här bönedukarna. Spekulanterna ska skriva ned sina besvär och lägga med "en liten gåva" som täcker "kostnader för böneduk, porto och brev".

Kanske klarar det sig enligt marknadsföringslagen. Men hur står det till med annonsetiken hos Världen idag egentligen?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Bra inlägg!!

Kul att följa Din blogg förresten, många kloka saker Du skriver om :)

Mvh Anna Gustafsson, Malmö MUF

Anonym sa...

Ja ibland blir dom lite väl knasiga.

Karin sa...

Inte förvånad, tyvärr.

batti sa...

Usch; jag är för tryckfrihet på alla sätt... Men ibland blir man ändå fundersam över hur tryckfriheten utnyttjas...

batti sa...

Det är naturligtvis Världen idags sätt att utnyttja tryckfriheten jag reagerade på!