Första stoppet är Fema. Christer Fuglesangs kusin Minou Fuglesang är den som driver Fema, ett publishing house som ger ut tidningar och gör tv-program för att lära unga om sexuell och reproduktiv hälsa. Men först är det signing of the guestbook.
Två tidningar ges ut, Fema som säljs och sen skickas till alla ”secondary schools”. Den kommunicerar ”healthy lifestyles”, goda livsval och har blivit ett forum för unga människor. De får in hundratals brev i veckan med frågor från unga människor. Tidningen är snyg och trycks på glansigt papper, det ger ett mervärde, men det är också så att den läses av minst 15 personer så den måste hålla. Tidningen gör att unga känner sig hörda, sedda och givna en röst.
De ger också ut tidningen si mchezo som har ungdomar som inte går i skolan som målgrupp, de läser inte så mycket och istället arbetar journalisterna med fotoreportage, illustrationer och serier, på det sättet kan de också ta upp svåra frågor. Tidningen gör att unga känner sig hörda, sedda och givna en röst.
- If you keep quiet things will go wrong, förklarar chefredaktören Amabilis. Det är berättelser ur verkliga livet och de bygger mycket på dokumentär för trovärdigheten. Men det är inte enkla frågor. Allt hanteras med fingertoppskänsla.
- You can not offend the people you try to target, säger Minou.
De har också en tv-show, temat är detsamma. Kända människor kommer dit, många politiker har insett dreas kraft och vill vara med. Showen får feedback med ungefär 600 sms i veckan från unga människor. Det är inte så många ute i landet som har tv. Men det ökar hela tiden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar