onsdag 3 februari 2010

Klassfritt

Har idag träffat Phelan och Mona från programmet Mega som intervjuat Hans Linde och mig om klass. Att dela in folk i klasser är sunkigt 1900-tal för mig. Men politiskt viktigt för Hans.

Det är enkelt att svara på vilka som röstar på moderaterna, var fjärde ungefär. Och berätta att vi vår riksdagsgrupp har vi en kock, en fiskare, en prinsessa, lite poliser och lärare och egna företagare. Bland annat.

Det gick hyfsat tills Hans började prata om adliga efternamn i moderatgruppen. Habsburg Douglas, Liljehök och Arkelsten. Arkelsten! Inte adligt någonstans. Larv. Då låter väl Linde mer adligt. Inte för att det spelar någon roll egentligen.

Det är skillnad på mig och Hans. Tänk om vi båda tvingats rösta som vi fötts? Hans föräldrar är lantbrukare och han kommer från en gård i Skåne. Jag gick i Hässelby Gårdsskolan. Där båda mina föräldrar jobbat.

Det är helt galet att tro att människor röstar efter hur de fötts eller mycket pengar de har. Tvärt om. Det är många som inte har råd att rösta vänster.

Alla partier måste utvecklas och möta dagens samhällsproblem. Orättvisor finns och de ska bort. Det tror jag vänsterpolitik är sällsynt dålig på att göra. Livet handlar mer om vilken person du är än om vilken grupp ett litet politiskt parti låter dig tillhöra i sin retorik.

Inga kommentarer: