fredag 17 september 2010

Jobba, jobba, jobba

Igår: 8.30 Hämta upp vår gäst Mary från Nicaragua - ett land med två månaders valtystnad. Alltså ingen kampanj två månader innan valet. Hon gillar vår kampanj och är en klippa på att dela ut flygblad.

Till morgonmöte med Stockholmsmoderaterna kl 9. Tandemcyklar efter det till Alliansträffpunkten med Ulla Hamilton.
- Häng bara på, låt mig leda.Jag vet att det kan vara lite ovant, säger hon och vi trampar iväg.
Sen tycker Ulla att jag trampar lite för hårt. Trots att sadeln är så låg att jag har knäna vid hakan.
Då tycker jag att vi ska sjunga Trazan och Barnanelåten, som jag vet kommer från Nationalteatern. Men hon kan den inte och min sång hjälper inte direkt. Jag försöker ändå:
- Viii cyklar runt i världen åååå spelar på gator och torg.
Men nej.

Sen kommer Anna Maria Corazza Bildt med engagerade frivillga till Alliansträffpunkten.

Vi drar vidare till gränden där 80-timmarskampanjen drar igång. Fredrik och Anders pratar, fullsatt, festligt, folkligt - korv och ballonger och glada kampanjare. Har nu en ny favorittygkasse!

Det mesta finns på småfilmer här. Som 80-talskampanjen och röstningen. Och slutspelsskägget! Men sen fick jag batteritorsk.

Tar med Hannes och Mary och äter thaibuffé till lunch så att vi kan sitta ned och få energi. Sen går vi till valstugan Sergel. Fullt tryck där. Men både Hannes och jag behöver rösta. Möter Arvid från moderata sjuksköterskor. Han är med i spurtbroschyren och ska precis gå och rösta han med. Så han hänger på oss. Vi går till centralen. Visar både röstkort och leg.

Vi har alla väder under dagen. Solen skiner ibland. När vi kommer ut ur vallokalen vid fyrasnåret börjar det regna lite. Men det tar i nåt fruktansvärt. Spöregnar verkligen. Vi blir tokblöta, ska kampanja på Kungsholmstorg så vi går hem till mig, torkar lite, väntar ut regnet och hinner en kopp thé.

Solen skiner. Kampanjar på Kungsholmstorg med massor av kampanjare i gula jackor. Sen tar Mary och jag bussen och åker till Gamla Stan för att vara med på Sverige Jobbar-tv. De sänder 80-timmar. Och har stackars Claes som 80-timmarsmannen. Chockar programledar-Mats genom att välja Bastiat som favoritfilosof.
- Det är det mest liberala vi har hört här, säger Mats. Och vi har ändå haft Johan Norberg som gäst.
Går med Mary till hennes hotell. Cyklar hem, handlar lite slumpmässig mat, får lagad middag, ser debatten på tv samtidigt som jag chattar på Fejjan. Klarar inte att se hela debatten. Går ut med hunden Hjördis sista kvarten.

Tvärsomnar.

1 kommentar:

Lars sa...

Hej! Såg att DN tippade dig som minister vid en eventuell valseger. Hurra säger jag! Lycka till på söndag!