tisdag 1 december 2009

Dobroe djehn!

Möter ryska studenter och några som inte rimligtvis kan vara studenter. Svenska institutet och UD håller i det hela. Gruppen är redan guidade runt av ett proffs och vi pratar om EU-nämnden och hur det fungerar. Får många frågor och vi pratar om grisar, torsk och hemliga papper plus ECOFIN, där finansministrarna möts plus förhållandet till den dömande makten.
- Slåss ni någonsin fysiskt?
- Näe, svarar jag. Inte som jag vet om. Talmannen skulle nog visa ut den som slåss ur kammaren.

Konsensus och transparens är de viktigaste frågorna. De gillar inte heller Lotus Notes förresten.

- Hur behandlar ni era sexuella minoriteter, frågar en. Jag svarar att alla är lika inför lagen. Det är statens skyldighet att se till att barn har lika rättigheter oavsett vem som är förälder. Vi pratar om SRHR-frågorna och äktenskapslagstiftning för alla. Det blir en intressant diskussion.

Jag tar mig friheten att sammanfatta och avsluta. Hehe.

Inga kommentarer: