torsdag 10 maj 2007

Prao-Mikael

Den här veckan och nästa har jag en praoelev, Mikael från Vällingbyskolan, som går i åttan. Han har hängt med på en hel del den här veckan. Men allt har inte varit en vanlig arbetsvecka. Till exempel invigningen av ett fjärrvärmstation med paradorkester är ju inte helt normalt. Eller att jag får en plastko i posten från Coop.

Här kommer en snabbintervju.

Första frågan är naturligtvis, hur känns det?
- Det känns bra och roligt. Det roliga är att prata om politiken, kanske inte lyssna på debatten.

Är det som du tänkt?
- Jag vet inte vad jag hade tänkt mig. Jag är förvånad över att det är så många som jobbar i själva riksdagen. Och att det är så många att samarbeta med som ledamot.

Vad har varit roligast?
- Jo, när vi pratade i radion. Bortsett från tiden. (Klockan 7.30) Men det var värt det! Första dagen var det också kul att få vara med på det interna mötet när vi pratade om Miljöpartiet och hur vi vinner röster.

Vill du bli politiker?
Japp. Det är många utskott man vill vara i, Miljö, Finans och Utrikes.

Då blir det långa dagar.
- Nej tack. Eller det kanske går bättre när man arbetar och deltar i allt.

Har du lärt dig något då?
- Jag har lärt mig mycket mer nu än jag lärt mig i skolan.

Inga kommentarer: