torsdag 24 maj 2007

Leksaksmöte

Nyss var jag och träffade Swetoy, svenska leksaksbranschen som hade årsmöte. Det hölls naturligtvis på leksaksmuseet.

Väldigt trevligt och intressant. Jag pratade om alliansens syn på handel och företagare.

Eftersom det är människor som skapar politiken så spelar det roll vilka människor som sitter som beslutsfattare i riksdag och regering. Och nu sitter det politiker som har haft riktiga jobb och som vet vad det innebär att vara företagare och fylla i blanketter och beräkna skatter och moms.

Bara i moderatgruppen finns många företagare och det finns ju otroligt många olika erfarenheter. Jag skröt med Rune, Walburga, Patrik och Staffan till exempel. Min egen bakgrund är ju inom handeln. Länge har det varit lite finare att tillverka saker än att sälja dem. Men det är på väg att ändra sig. Synen på handel är positiv i hela alliansen.

Jag redogjorde för vad vi levererat i vårbudgeten. Just tänket om att vi ska göra det enklare att vara företagare. Regeringen la fram flera kraftfulla förslag i vårbudgeten för att få fler att våga tro på sina idéer, gå från tanke till handling och starta eget eller investera mer i det företag man redan driver.

Det mest populära hos Swetoy var målet att vi ska minska kostnaderna för administrationen med 25 procent.

Frågan kom direkt:
- Men, varför har ni inte berättat om det här? Det är ju fantastiskt.
Jag skyller på medialogiken. Goda nyheter kommer inte fram lika enkelt som larm och nakenchocker. Dessutom vill vi ju helst berätta när vi har levererat. Men uppdragen ligger på myndigheterna.

Några önskningar fick jag med mig: Enklare skatteregler, enklare kanaler in till departementet, inga särregleringar för Sverige eftersom inga produkter tillverkas enbart för Sverige - marknaden är global, inga enkäter från SCB - eller i alla fall enklare enkäter på nätet med organisationsnummer och sånt redan ifyllt.

Det är roligt att få prata om sin egen politik. Men jag kunde inte låta bli att elakt nämna att både S och LO ville komma undan turordningsreglerna nu när de sa upp medarbetare. Och att Göran Persson har så svårt att få F-skattesedel. Så går det när man gör regler som är krångliga och ger fel effekter. Det är kul när någon gräver en grop åt andra och sen faller i.

Inga kommentarer: