onsdag 9 maj 2007

Ockultism i Gnosjö

Den alltid förvånande tidningen Världen idag toppar med att Gnosjö snart kan få ett buddistcenter.
"- Detta vore att öppna för ockulta krafter, varnar dock buddist-kännaren (sic) Gertrud Storsjö."

Som också säger att det hotar en kristen gnosjöanda. Argumentet är att buddister inte är materialister. Men det trodde inte jag att goda kristna skulle vara heller.

Buddismen är en av de stora världsreligionerna. Det finns många buddismexperter och andra intresserade av människors kulturer. Så nyfiken som jag är så googlade jag Gertrud.

Hon har varit kristen missionär i buddistiska länder - alltså arbetat rakt emot buddismen. Hon finns väl representerad på religiösa sidor men fraförallt hemsidan bed.nu med underrubriken "Bed och du ska få".

Och där fann jag en konspirationsteori! Bland annat om den ockulta Dalai Lama, demonerna i sandmålningen mandalan och fredsvaser med andar.

Nyhetsrapporteringen blir ju så skev eftersom Gertrud inte en trovärdig expert. Vi är ju alla olika - religionsfrihet är ju grundläggande för mig. Särskilt efter den här artikeln.

Det är dumt att kasta sten i glaskyrkor så länge kristendomen har sånt som tungotalande, helgonreliker och transsubstantiationsläran. Då verkar faktiskt livets ords Ulf Ekman mer skum och mer ockult än Dalai Lama.

Inga kommentarer: