onsdag 9 maj 2007

Enkäter, enkäter och enkäter

Nyss ringde en trevlig kvinna från SIFO som ville ställa ett par frågor om tryckfrihet. Det skulle gå fort.

Jag fick bedöma påståenden.

Först:
Sexistisk reklam ska förbjudas.

Men detta går ju inte att svara på. Svaren på frågorna går ju att tolka hur som helst, vill jag vara kvinnofientlig eller mot yttrandefriheten? Jag valde heja på yttrandefriheten och vara mot ett förbud, till intervjuarens förvåning.

Men sen kom mina följdfrågor, vem bestämmer om reklam är sexistisk? Vad innebär ett sånt förbud? Hur står det sig mot yttrandefriheten? Men det fanns ingen plats i enkäten för det.

Nästa påstående:
Poliser bör förbjudas läcka till media från förundersökningar.

Klart att poliser ska kunna prata med media, men inte bryta mot sekretesslagstiftningen. Och varför använda ett ord som "läcka" som är så fyllt av värdering? Det gick inte att svara på något annat än de upplästa alternativen. Det fanns inga öppna svar.

Jag avbröt intervjun då.

Vi är inte enkätboskap. Snart kommer nog en nyhet om att riksdagsledamöterna vill inskränka yttrandefriheten.

Och i morse träffade jag Fredrick Federley som svarat på en annan enkät och idag tillbringat morgonen med att prata om knark med journalister.

Inga kommentarer: