lördag 2 juni 2007

Smarta bilval

Igår ringde Aftonbladet för att få en kommentar till en undersökning de gjort om riksdagsledamöterna och hur många som har miljöbilar. Hittar inte artikeln på nätet så den kanske inte är ute ännu men jag kan avslöja att Moderaterna är lika dåliga som vänstern.

Bäst i klassen är Miljöpartiet. De är bättre än vi är på att köpa miljöbilar.

Men jag kommenterar det i allafall med att vi är många moderater som är engagerade i miljöfrågor men att vi brustit i att kommunicera det. Och att själva bilen inte är allt utan det handlar om att göra smarta val.

För det handlar ju också om hur bilen används. Nu tänker jag på Yildis Kafkas, miljöpartisten i Miljö- och hälsoskyddsnämnden i Stockholms stad, som ville bygga fler parkeringsplatser för att fler skulle låta bilarna stå. Praktisk inställning. Tror att det är hyfsat få av ledamöterna som har med sig bilen till Stockholm, då står den ju still under tisdag-torsdag.

Hoppas att det blir en balanserad artikel, trots en radda frågor som handlade om att han ville att jag skulle säga att moderaterna är dåliga på miljö. Men jag pratade om naturvården, förvaltarskapstanken och äganderätten. Chansen att det kommer med i artikeln är noll.

Jag misstänker dessutom att det är fler moderater än miljöpartister som äger miljöbilar i hela landet. Synd att det inte syns i riksdagen.

Fast aldrig tidigare har det funnits så många miljöbilar att välja på och utbudet växer. De blir dessutom snyggare och bättre. Jag är optimistisk inför framtiden.

Inga kommentarer: