torsdag 7 juni 2007

Helgbonanza

Helgdagarna duggar tätt nu. Igår vad det nationaldag. Fortfarande vet jag inte vad jag ska ha den till. Den är lika svår att fira som annandag pingst.

De flesta verkar inte bry sig om att varken fira eller demonstrera. Landstingsparken på Kungsholmen såg ut som ett rekordförsök för flest engångsgrillar på liten gräsmatta. Det var rätt tomt i stan.

Nationaldagen tas istället som alibi för att demonstrera och visa extrema åsikter. De som vill slåss samlas och slåss. Några goda krafter försöker fylla dagen med innehåll, sånt som gringoparaden känns positivt.

Men nationaldagen triggar en del människor. Själv har jag haft några nationaldemokrater/sverigedemokrater/allmän fientliga mot andra människor som skrivit mail till mig och med råtaffliga argument - verkligen - och lite personangrepp. Det händer tydligen rätt ofta och jag har lärt mig från Maryam att det bara är att skicka för knäppa mail till säkerhetstjänsten.

En man fyller till exempel sin arga blogg med svar från de politiker som ändå tagit tiden att svara på hans massmail - och han lägger till nya arga argument - för att att få fler svar. Det gör liksom ingen glad. Fast i slutet vill de väl att vi ska ändra oss. Det är därför de är så arga. Undrar om det någonsin har hänt?

Hur som helst. Eftersom det är svårt att fira nationaldagen så finns det ju andra dagar att fira- firandet tar inte slut. Det är fulltecknade kalendrar som gäller nu. Här är några av mina höjdpunkter:
  • 8 juni är det Best Friends Day och mamma fyller år.
  • 9 juni är det inte bara min pappas födelsedag utan också internationella stickardagen.
  • 12 juni är det Alliansen mot Kartellen - fotbollsmatchen mellan höger och vänster, en av de viktigaste händelserna under riksdagsåret.

Det finns hur mycket som helst. Vill du fira fast du inte vet varför? Här hittar du fler helgdagar!

Inga kommentarer: