söndag 2 maj 2010

Hej Joachim

Joachim Grundin som är ombudsman för moderaterna i Västra Götaland skriver på Fejjan om sin kampanj på avfallsanläggningen igår:
Har kampanjat vid soptippen med personvalsfolder och våtservetter. Många positiva samtal och stor irritation över den landsbygdsfientliga oppositionen!

Naturligtvis mailar jag ett par frågor till och får svar direkt. Hej Joachim, varför valde du just att kampanj där?
- Jag gillar miljöfrågor när utgångspunkten är vad den enskilde människan kan göra för miljön. Sopsortering är den enklaste och kanske mest uppriktiga insatsen man kan göra: att ta hand om sitt eget skräp och hjälpa miljön på vägen!


Hur reagerar människor när de träffar dig där?
- Det är min egen kampanjidé. Jag testade den även i EU-valet och blev överraskad över hur positiva människor var att se en moderat som delade ut kampanjmateriel just där, på en plats där det ofta är köbildning till containrar och återvinningsigloos.

Vilket kampanjmaterial har du med dig? Gjorde ni eget material till just den här kampanjen?
- Jag gjorde eget materiel samt delade ut våtservetter så att man blir ren och fin efter insatsen för miljön.

Öppettiderna verkar hyfsat rimliga på era stationer men mitt tips är att försöka förlänga dem så att det alltid är öppet efter kontorstid och sent på helgerna också. Well, vad är ditt tips till andra som vill göra liknande kampanj?
- Tipset till andra är att vara på plats innan lunch och efter lunch eftersoms det är just då köerna börjar :)

PS. Har inte hjärta att säga det direkt till Joachim men vi var ju fler som kampanjade på soptippar i EU-valet. Miljömoderaten och EU-kandidaten Johan Johansson kom med idén om en lokal sopkampanj och jag lovade att komma upp till Boden och kampanja om de gjorde det. Så de gjorde det. Och jag med. Bildbevis här. Oväntat roligt kampanjställe!

Inga kommentarer: