fredag 23 oktober 2009

Ask me I wont say no - how could I?

Varje dag svarar jag på intervjuer, frågor och mail. Försöker vara tillgänglig och hjälpsam och presentera vår politik och mina ställningstaganden. Det ingår i uppdraget. Fråga mig gärna om vår politik, jag är glad att svara. Politik är ett serviceyrke.

Men det finns för många lata utfrågare. Åjo, det är helt enkelt för många enkäter i omlopp. I olika former. Kollegorna börjar också tappa tålamodet. Fick ännu en nyss. Utan avsändare. Fast på fråga två förstod jag vem som undrade och kunde avsluta.

Namnger inte heller själva företaget som ställer frågorna. Men vem vill svara på en enkät där det står såhär i inbjudan: "Vi genomför just nu en undersökning bland politiker och vill att du svarar på frågorna så snabbt som möjligt." Och såhär: "Frågor med en asterisk (*) måste besvaras."

Vadå "vill att vi svarar så fort som möjligt"? Och vadå "måste besvaras"? Av de 300 olästa mailen jag har att hantera och min obscent långa att-göra-lista så prioriteras annat först. Jag blir obstinat. I just say no.

Nä. Nu slutar jag surblogga. Det har varit en härlig vecka. Livet leker och alldeles, alldeles snart är det helg!

Inga kommentarer: