tisdag 16 juni 2009

Leverans

Här hittar du hela debatten från igår om klimatpolitiken.

Och här hittar du den något kortare om en sammanhållen havsmiljöpolitik. Den är särskilt intressant eftersom oppositionen inte samordnar sig i havsfrågorna. Mot regeringens sammanhållna havspolitik står oppositionen brutalt splittrad. De gillar också havet men har en annan inställning till havsmiljöarbetet och har tidigare varit emot allt vi föreslagit.

De har sammanlagt 64 reservationer och har bara enats med varandra om tre stycken.
  • Barlastvattenkonventionen som nu behandlas av Trafikutskottet och är på gång och där näringslivet dessutom levererat tekniska lösningar.
  • De är också överens om musselodlingar som vi också gillar fast de skriver att de vill ha mer.
  • Det tredje och sista som oppositionspartierna är överens om handlar om EU:s fiskeavtal med tredjeland som vi också redan arbetar med att förbättra.
Japp. Det är den sammanlagda havsmiljöpolitiken för S, V och Mp.

I förmiddags mötte jag markägarföreningen och talade om biobränsle. Hade förberett en presentation men ingen dator fanns i andrakammarsalen. Och det fanns en möjlighet att vi skulle bli avbrutna av snickare. I det stora hela blev det ändå ok och jag fick möjlighet att skryta lite om våra mål.
- Very ambitious.

Nu möte på departementet. Sen möte med en uppfinnare, sen votering. Efter det ett till möte. Sen gruppmöte, tätt följt av förbundsstyrelse och sen kommer jag senare till riksdagsgruppens vårfest.

Det är många mail som kommer in nu innan riksdagen stänger och midsommar. Men så här är det: jag fortsätter ju jobba så ni får svar lite senare i veckan.

1 kommentar:

Janne Pettersson sa...

Starkt jobbat, jag beundrar det du gör, inte minst för att jag aldrig skulle orka göra det själv.