tisdag 30 september 2008

Spoiler alert

Uppdaterat: Nyhetssidan var igång. Scoopet är att jag testkört en vätgasbil och att journalisten antyder att det är en muta. Här är nyheten.

Själva testandet med lite olika vinklar är bloggat här, här och här tillexempel.

Det här gör mig fundersam. En muta är enligt lagen en belöning för tjänsteutövning. Men journalisten har ringt till institutet mot mutor som säger att det inte är olagligt att jag testat bilen. Men att det kan vara otillbörligt. Både Kungen och DN Motor testar bilen och de har större makt över bilmarknaden än jag och jag förstår att det ställs högre krav på mig som riksdagsledamot.

Otillbörligheten är inte definierad i lagtexten och det är rätt oklart vad som gäller. Institutet har en rätt bra sammanställning i en rapport där de kritiserar hela lagstiftningen som otydlig och oförutsägbar. Men där står också bland annat att det talar för att en förmån är tillbörlig om den har ett samband med uppdraget eller om det ingår "som ett naturligt och nyttigt led i denna".

Det är alltid svårt med avvägningar. Jag uppfattar det som en del i mitt uppdrag som miljöpolitiskt ansvarig att få inhämta kunskap och kunna testa olika miljötekniska lösningar. Vätgasbilen jag fick testa är en teknisk uppfinning. Och jag har en egen bil så värdet av att ha en redigt stor bil att parkera inne i stan är rätt lågt för just mig. Innan vätgasen har jag testat eller åkt med i minst tre olika sorters elbilar.

Motorjournalister testar bilar upp till någon vecka. Poängen är just att ett test ska visa hur bilen funkar i livet. Inte att bränna på någon rakstrecka och sen fickparkera. Därför tog jag mormor och åkte till Coop Forum.

Igår hade journalisten frågat Moderaterna som parti om vad de tycker och naturligtvis kan de inte kommentera eller bedöma det. För alla såna här värderingar och bedömningar gör vi ledamöter själva. Det aktuella fallet är inte upp till dem att bedöma.

Det vore bra med tydligare regler och bestämmelser. Idag är det uppenbarligen otydligt eftersom vi kommit till olika slutsatser.

Inga kommentarer: