måndag 15 september 2008

Chickpulp för utvärpta

Förra veckan kom en bilaga till morgontidningen som handlade om andra tidningar och magasin. Det finns ett stort utbud menade den metatidningen och tipsade om många smala tidningar om ämnen som inte alla är intresserade av. Det finns smalare tidningar än så. Tror jag får de flesta som handlar om Miljö- och jordbruksutskottets arbete. Nyss läste jag tidningen Fjäderfä. Den är extremt inriktad. Men ändå fylld av intressanta nyheter.

Det finns många värphöns och en viss överproduktion av ägg i Sverige idag. Nu kommer mycket tunt skivad hönsfilé. Lantmännen köper 35 procent av ekologiska Bosarps kyckling. Spolmask kan vara på väg att bli ett problem men det finns rutiner för salmonella. Och den 10 oktober är det äggets dag.

Men det som stannar kvar i mitt huvud när tidningen går till återvinning är en av annonserna. Det är ett danskt företag som vill hjälpa till med slakten som sker på ett mycket hygieniskt sätt utan lastning och långa transporter.
- Dina höns slaktas och omhändertas på ett billigt sätt, lovar företaget som har det något olyckliga namnet Chickpulp Amba.

Chickpulp. Chickpulp... Quentin Tarantino möter Flykten från Hönsgården.

Är inte säker på att jag vill veta mer. Men de har en bild av sin lastbil i annonsen. Taket är snett uppfällt och ett lastband går upp in i maskinens inanmäte. I lastbandets andra ände är en maskin med två knappar, en lucka och något som ser ut som ett inmatningshål.

Ja. Det mobila slakteriet ser effektivt ut. Ambulerande Chickpulp.

2 kommentarer:

Sven Secher sa...

Hej Fia

Trevligt att du har läst och uppmärksammat den anrika tidskriften Fjäderfä på din blogg. Din sammanfattning av det senaste numret är utmärkt.

Denna tidning läses alltså av de människor som i Sverige föder upp höns och kycklingar och producerar ägg och matfågel. Denna livsmedelsproduktion följer världens mest ambitiösa regler när det gäller djurskydd, smittskydd, hygien och salmonellabeskämpning.

Om du vill att matproduktionen ska gå i den riktningen, där djur och människa mår bra, ska du alltså välja att äta ägg och kyckling som har producerats enligt dessa svenska normer.

Tillåt mig att tillägga, att tidningen Fjäderfä i år fyller 100 år. Det första numret kom nämligen ut i januari 1908. Jag har tidningar kvar sedan dess. Där finns intressant läsning må du tro.

Med vänliga hälsningar
Sven Secher
journalist och redaktör för tidningen Fjäderfä

Fia sa...

Hej Sven!

Tack för kommentaren. Kul att du skrev! Jag läser inte alla tidningar jag får, bara en del. Fjäderfä är en jag definitivt försöker hålla koll på.