lördag 3 november 2007

Trainspotting



Igår var det tågtema, musikalen Starlight express landade i Globen.

När jag var tio år var det här helt otroligt. Musik och rullskridskor och glitter. Jag och min kompis Sofia B åkte runt, runt i hennes källare med musiken på kassettband. Fortfarande är det maffigt och numera förstår jag texterna.

Lite andra grejer är kul numera. Smoking-vagnen. Det fettiga dieselloket klädd i Elvis-style säger som Arnie:
- I'm pumping iron. Och det finns lite dubbeltydigheter som helt passerade när jag var liten.

Det är fortfarande oklart varför alla i slutet vill bli konverterade till ånga. Särskilt som ångloket mest vann för de andra slogs med varandra. Men det spelar ingen roll. Det är musikal, lika logiskt som opera.

Och politiskt är budskapet från de sjungande vagnarna helt rätt: Freight is great!

Inga kommentarer: