torsdag 5 juli 2007

Hundtricket

Vilken skum vecka det är. Det är svårt att få saker gjort när tempot sjunker runtomkring.

Hjördis och jag har varit själva. Allt tar tredubbelt så lång tid med valp. Som att ha bebis. Men enklare och mindre kladdigt. Och det går att stoppa valpen i en väska.

Men det tar två timmar att gå från Slussen till Södra station. Alla hälsar på hunden. Hon vägrar gå ibland. Tiden bara rinner på. Fast jag hann faktiskt panikhandla lite småprylar och en kalasfin reaklänning som jag provade ovanpå mina kläder medan expediten lekte med Hjördis.

Alla som känner sig ensamma borde låna en valp. Så många pratar med oss. Några skickar fram sina barn. Andra kastar sig fram och vill klappa uppepå huvudet och blir rädda när hon nosar för att se vem det är. De är inte hundvana. De som har egen hund blir så lyckliga av att få klappa på valpen och bli lite tuggad på. Men det är inte ok om man inte frågar först. Jag är hård.

Och igår blev vi fotograferade på Götgatan för att Hjördis är så söt. Hon blir en sån kändis! Och hon är så söt.

Riksdagshuset är hyfsat öde när det gäller politiker. Tjänstemännen finns nog där i alla korridorer - i min korridor är de flesta där. Men det byggs och renoveras och fixas i hela huset. det är som invaderat av hantverkare. Byggandet började precis efter avslutningen.

Till och med de elektroniska infoskärmarna där det brukar stå "statsministerns frågestund 14.00" och annat som händer under dagen på är miljövänligt släckta. Första veckan efter avslutningen stod det bara "Riksdagen har sommaruppehåll".

Så det är dödstrist att sitta på kontoret. Att jobba hemma går sådär. Det luktar färg. Jag har fullt av målare som på föreningens uppdrag målar alla fönster. Därför är möblerna ihopskrämda i högar inne i rummen och tv:n övertäckt av ett lakan. Målarna är trevliga men Hjördis vill äta färg och målarpenslar.

Tack och lov för min trådlösa uppkoppling. Det går att flytta runt lite. Sitter nu i ett hörn av kökssoffan med en snarkande valp bredvid och läser min mail. Där är fullt av mail från PR-konsulter som vill att jag ska träffa olika personer i Almedalen. I kväll när Hjördis sover ska jag göra ett schema över nästa veckas aktiviteter.

Veckan efter ska jag ha semester och delad vårdnad om valpen.

Inga kommentarer: