tisdag 30 mars 2010

V & Mp överkörda om förbifarten

Debatten om förbifarten är igång. Hörde nyheterna. Någon har ställt frågan genom ett opinionsinstitut om människor hellre vill ge pengar till kollektivtrafik eller vägar. Fast det är inte frågan. Det finns inte en fast påse pengar och bara de två sakerna att välja på. Staten ger nu pengar till spår och vägar - där kollektivtrafiken går. Landstinget satsar i sin tur på att bygga ut och driva kollektivtrafiken. Aldrig tidigare har vi lagt mer pengar. Och tack vare arbetslinjen har vi råd att göra det.

Förbifarten är ett helt paket men själva vägen är intressant. Både för att den behövs men också för att det finns en politisk skarp skillnad här. Vänsterpartiet och Miljöpartiet är emot. Socialdemokraterna är för.

I dagens SvD står det tydligt på ledarsidan hur Maria Wetterstrand lovat stoppa bygget men att Yvonne Ruwaida inte riktigt vill vara ultimativ. Hm. Men den här DN-debatten är en tillgång. Där skriver Ruwaida:
Om inte socialdemokraterna avvisar Förbifart Stockholm kan vi omöjligen bilda regering med dem efter valet 2010. En kommande röd-grön regeringskoalition efter valet 2010 kan inte tillåta att Förbifart Stockholm byggs. (...) Miljöpartiet kan i alla händelser inte bilda regering med socialdemokraterna efter valet 2010 om de nu gör upp med den borgerliga regeringen om detta ohållbara vägprojekt.
Socialdemokraterna däremot lovar att bygga och köra av Vänsterpartiet och Miljöpartiet.

Fler skriver om förbifarten. Till exempel beskriver Fp-Mark Klamberg det politiska spelet på vänsterfältet. Centerpartiets Helene Thörnkvist tar ett västerortsperspektiv. Toppen. Centerpartiet i Stockholm har dessutom lanserat en kampanjsite: Ja till förbifarten. Budskapet är tydligt men lite mer kampanj på kampanjsiten vore kul. Tänk om det gick att skicka glada hälsningar till regeringen? Eller frågor till just V och Mp? Eller en namninsamling? Eller en grej så att vi kan skicka bidrag/köpa en tegelsten/donera lite makadam!

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra skrivet. Vi vet ju att utbyggnaden inte gynnar Yvonne Ruwaida direkt eftersom hon åker taxi (på skattebetalarnas bekostnad) och taxibilarna får köra i kollektivkörfältet.