söndag 17 januari 2010

Märkvärdigt

Min första SOU, statliga offentliga utredning, som jag själv alltså deltagit i var den om "Frivillig jämställdhetsmärkning av produkter och tjänster". Då arbetade jag på Svensk Handel som näringspolitisk jurist. Satt med i expertgruppen. Var lite orolig och blyg först men till slut kunde jag inte vara tyst längre. Min ordningssamma lagstiftningsgen slog till direkt. Hur mäts jämställdhet? Det handlar om attityder inte om siffror. Det här handlade bara om siffror. En kvinnlig gynekolog fick inte märkas till exempel. Och det blev snärjigt för ensamföretagare som allt som oftast är av bara ena eller andra könet.

Även produkter kunde märkas och det skulle fram kriterier för det. En fråga som irriterade var att utredningen diskuterade bilsäten. Just bilsäten är ju justerbara. Mitt perspektiv där sågs som manligt eftersom vi över medellängd oftare tycker att det är trångt i bilarna.

Det var så bisarrt.

Några av oss i expertgruppen tyckte att det här var oseriöst eller rent av dåligt och förklarade det, vi vägrade faktiskt vara alibi i utredningen. Det ledde till att hela den rådgivande expertgruppen entledigades innan utredningen var avslutad. Världen gick miste om en hejdundrande avvikande mening som vi med lust och glädje hade skrivit. Använde nog en del av det i remissvaret som lämnades av Svensk Handel och samordnades med några andra remissinstanser.

När jag läser pressmeddelandet nu ser jag att de landade i en tvåstegsmodell men också att lagstiftningen motiverades med att miljö är reglerat av så många lagar och jämställdhet av få.

Hallå. Så gör vi väl inte lagstiftning i en rimlig rättsstat?

Utredningen ger bland annat förslag på de kriterier som ska ligga till grund för jämställdhetsmärkning av livsmedel, läkemedel, möbler, kontorsredskap, verktyg, maskiner, produkter inom bilindustrin, banktjänster, försäkringstjänster, hotelltjänster och restaurangtjänster, står det i pressmeddelandet.

Nu minns jag att vi pratade om hur en liter mjölk kan vara jämställd. Det handlar inte om att den kommer från kor. Snarare hela kedjan: är bonden man, mejeristen kvinna, tankbilschauffören man, arlaansvariga kvinna, inköparen till butiken man och butikschefen kvinna borde det gå. Eller om man inte räknade man-kvinna-ration så borde den märkas om alla deras företag uppfyllde kraven. Typ. Eller så var det bara bonden som räknades.

Allt kommer tillbaka och nu är det dags igen med märkningen, fast det heter genuscertifiering nu för tiden. Och det är universitet och högskolor som ska märkas hittade jag på ledarbloggen.

Inga kommentarer: