fredag 24 juli 2009

Morgonsoffan

Sitter på kontoret. Försöker livrädda min orkidéer. Morgonen startade gräsligt tidigt. Har varit i SVTs morgonsoffa och pratat om EU:s klimatpolitik.

Rätt sent igår eftermiddag ringer SVTs Godmorgon upp.
- Hej! jag ringer från SVTs Godmorgon.
- Godmorgon! svarar jag automatiskt men ber direkt om ursäkt. De måste få det svaret hela tiden.

En ganska glad reserarcher med hjärtat långt till vänster frågar mig sen om allt möjligt med klimatkoppling men vi landar samtalet hyfsat och hinner med en sväng om mänskliga rättigheter, koldioxidläckage och frihandel. Anledningen till SVT:s intresse är både Åremötet men också att i går skrev Johan Rockström och Jaquline McGlade under rubriken "EU:s klimatpolitik är ovetenskaplig och farlig" en artikel som bland annat säger att Sverige visar genuint ledarskap i klimatfrågan. Kroken är egentligen att 50 procent sänkning till 2050, som G8 men inte EU säger, är för lite. Men det är en rubrik som de inte satt själva.
- Vi vill ge politiken rätt underlag, det är det som artikeln handlar om, säger Johan när vi pratar lite om den efter tv-sändningen.

Så i morse fick Johan och jag prata om hur EU:s politik ser ut, förväntningar inför Köpenhamn och kommentaren från Barroso som skavde, att en sänkning till 2050 är vad forskarna vill ha. Däremot är tvågradersmålet - som är lite krångligt att kommunicera - något som alla G8-länder är med på nu. Så har det inte varit förut. Vi fick prata om det behövs en ny typ av politiker - Fredrik är en sån tycker jag - men det gäller även oss som finns i den nationella politiken. Miljöfrågan tillhör oss alla. Och jag hann få lufta min oro för att det inte ens blir ett avtal i Köpenhamn men att många har långa önskelistor ändå.

Efteråt i sminket möter jag Maria Abrahamsson från SvD som ska prata i nyhetspanelen. Hon ser så pigg ut. Jag frågar sminkösen om att sminka av men hon tycker det funkar som dagmakeup. Jag tror inte att EU-nämnden är redo för glamouren men behåller det mesta.

Nya gäster kommer hela tiden. Det rör sig från det ena till det andra i ett morgonprogram. Jag tjuvlyssnar på samtalen i den förberedande soffan utanför studion.
- Vi har väl setts förr? Vi pratade om äpplen.
- Nej, vi pratade om psykopater.
- Ja, ja. Så var det.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul att se Dig i soffan med Johan Rockström. Ni var oerhört sakliga båda två vilket inger resepekt. Vill samtidigt berömma Maria Abrahamsson som tar partier som Fi och Piratpartiet på allvar för sitt engagemang.Göran Hägg såg alldeles förskrämd ut vilket gör att jag förlorar förtroende för honom då han talar i egen sak.