onsdag 23 april 2008

Sustainability Day 2008

Efter en lite hetsig vecka var det lyx idag, att vara nästan en hel dag på samma ställe. Naturligtvis gäller det Sustainability Day som ordnas av Miljöaktuellt och Näringslivets Miljöchefer.

De kallar det årets största konferens om hållbar affärsutveckling med ungefär 600 personer på eventet. Många utställare. Många kul möten med människor. Sådär veggolunch men vi som var med på scenen fick fin choklad som jag äter nu på kontoret.

Moderater Erika Bjerström rattade paneldebatten. Kort tid och många som vill prata som vanligt.

Bland annat hann jag säga att det är bra att alla talar om klimatet. Men vi politiker har av tre utmaningar, att se till att EU:s politik håller ihop, att hantera målkonflikterna och till sist att möta väljarnas krav på att vi ska kunna rädda världen utan att samtidigt höja bensinskatten. Vi lever på lånad makt och får förtroende för fyra år i taget.

Rätt som det var så läste Erika upp min text till det moderata provvalet -02, om frihet kärlek och kapitalism. Underbart. Tänker på Prideparaden sommaren 2000 tror jag att det var, med MUF Stockholms fantastiska rosa banderoll med orden: Frihet, Kärlek och Kapitalism i lila glitterbokstäver och hjärtformade hål runt om. Vi köpte fjäderboor på panduro, en rosa och en lila som ramade in vårt budskap. Och gick ut och demonstrerade för friheten, kärleken och kapitalismen.

Sen efter ett par år blev det en nationell MUF-kampanj.

Men nu var det en upptakt till en fråga om SUV:ar.
- Vad ska jag göra när jag ser alla SUVar på vägarna, frågar Erika.
- Var inte så svensk, svarar jag. Gör något åt det. Hon undrar om en megafon kanske hjälper, men det handlar om opinionsbildning och kommunikation. Jag är inte beredd att lagstifta mot en viss biltyp, utvecklingen är igång, bättre bilar tas fram. Men jag hann inte säga något om utsläppskraven vi ställer på nya bilar i EU.
- Jag tror att människor vill göra rätt, fortsätter jag. Sen pratar vi om att det faktiskt lönar sig att vara miljövänlig, vi såg siffror tidigare under dagen som visar att kunderna belönar företag som har bra miljöbetyg med högre bolagsvärde.

Sen cykeln tillbaka till kontoret, snabb mailhantering fastän inte alla hanns med. Förlåt alla som väntar på svar.

Och sen votering, snabbmöten utanför kammaren, posthantering och nyss ringde tv-programmet debatt och ville höra om moderaternas etanolpolitiska inställning. De tände till på min idé om en mer dynamisk och kanske progressiv miljöbilsdefinition.

Har lämnat in en fråga till miljöminister-Andreas om vad vi gör åt nonylfenolen också.

Trots en heldag om hållbar utveckling så är det tydligt att jag inte har en långsiktigt hållbar arbetssituation. Men nästa vecka är det mötesfritt här i huset och jag har en stor sak att leverera.

3 kommentarer:

Edvin Alam sa...

Hey Fia = )
Tänkte bara informera dig om att vi är en del som kommer gå ut och demonstrera mot orättvisorna i vårat samhälle nästa torsdag ; )
Det kommer bli mkt drag, vi köper in material nästa vecka och kommer träffas tidigt på torsdag för att peppa varandra!
Vi kommer även ta massor av bilder!

Kram

Fia sa...

Coolt! Jag är så imponerad. Gissar att du bloggar så jag kan länka - jag är tyvärr inte här då men kommer tänka på er hela dagen! Kram!

Johan Hedin sa...

En fråga slår mig när jag läser detta. Köper du oreserverat begreppet "hållbar utveckling" (eller sustainability)?

I så fall - vad lägger du i begreppet? Och ser du några problem med detsamma?

Det må tyckas vara en fånig fråga, men jag tycker spontant att begreppet verkar väldigt fluffigt. Det fokuserat väldigt hårt på "kommande generationers möjligheter att tillgodose sina behov", och hur de skall göra detta har vi ju egentligen ingen aning om.