tisdag 28 november 2006

Precis som i skolan

Att börja sitt uppdrag i riksdagen är rätt mycket som att börja i ny skola.

För det första hittar man inte. Vi som är nya är vilsna. Nu börjar det gå över och jag har hittat mina vägar. Jag hittar bra från rummet till Miljö- och jordbruksutskottet via kammaren. Och från rummet till EU-nämnden genom lasthissen. Men jag tror inte att jag klarar att ta mig mellan utskottet och nämnden på något bra sätt. Som tur är ligger mötena i de olika rummen på olika dagar.

För det andra har alla blivit sjuka. Men det kanske är mer som på dagis än i skolan. Baciller från hela landet samlas, far runt i luften i riksdagshusen och delas på möten och i korridorer. Men de är väldigt demokratiska för de flesta verkar ha fått en släng av förkylning.

Och det sista är precis som på universitetet. Det är nästan bara de som flyttat in till Stockholm som går på puben. Men i kväll tar jag mitt - och stockholmsbänkens - ansvar och går på moderatpuben för första gången. Vi stockholmare är inte asociala. Vi har redan våra stamställen och pubgäng. Det är inte värre än så.

Inga kommentarer: