SvD räknade på hur långt en del livsmedel rest. Det ledde till att KRAV funderar på att starta en tilläggsmärkning av exempelvis koldioxidanvändning.
Det visade sig i undersökningen att mat vi importerar till Sverige har rest rätt långt, som kiwin som odlas i Nya Zeeland.
Men uträkningen av energikostnader kompliceras av att transporter inte står för mer än i snitt 20 procent av varans energianvändning. Så tomater som odlas på friland och körs från Spanien gör av med mindre energi än de tomater som växer i svenska växthus.
Hm, rent logiskt bör den miljömedvetne välja varor från större företag med rejäla logistiklösningar som är mer effektiva i energianvändning.
Men det är inte bara importen som har komplicerade milberäkningar. Enligt World of Wine, som är ett nyhetsbrev för alkoholbranschen växer den svenska ölexporten. Den ligger faktiskt på högre nivåer än någonsin. Men det är lite mer komplicerat än att det svenska ölet tar världen med storm eftersom den största ökningen sker till tyska gränsbutiker.
Så svenska företag skickar ölet till Tyskland där svenska företagsamma kunder tar vid och kör hem det igen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar