fredag 25 maj 2007

Grävande journalistik

Expressen gör ett scoop imorgon. På moderatkansliet mäter vi hur mycket vi syns i media.

Det blir antagligen en nyhet.

De har bland annat intervjuat min politiska sekreterare Sebastian. Han har nog med ett par säjningar imorgon om att de politiska sekreterarna går igenom pressklippen och har en topplista.

Visst är det trubbigt att mäta kvantitet som ledamöterna är i media. Men media är bara en del.

Det är svårt att mäta sitt jobb. På ICA mäter vi i försäljning. Och på info där finns såklart avancerade mediaanalyser. Det går också att mäta politiker på hur många motioner vi skriver eller hur många interpellationer och frågor vi ställer - men eftersom vi är i majoritet blir det fånigt. Jag pratar ju med departementet och mina kollegor när jag vill genomföra något.

Det viktigaste jag mäter på är ju politiken jag levererar.

Vårbudgeten till exempel med havsmiljösatsningen, miljöbilspremien och miljötekniksatsningen. Men också klimatjobbet, att vi tagit bort fastighetsskatt och förmögenhetsskatt och alla fler som jobbar nu.

Att göra världen lite bättre är ju verkligen anledningen till att jag vill syssla heltid med politik - inte för att vara i media.

Men nu blir det ju ett till pressklipp i morgon. Ironiskt på något vis.

Inga kommentarer: