torsdag 28 december 2006

Partist? Javisst!

Har fått brev från moderaterna om nästa års medlemsskap.

"Jag skriver till dig som tidigare betalat till moderata ungdomsförbundet och som nu nått MUF:s övre åldersgräns"

Det här är det närmaste trettioårskris jag varit.

Det är ok att vara gamling i MUF, leda stämmor och tala på kurser. För rent mentalt har jag fortfarande kännt att jag är en medlem. Men nu är jag alltså partist från nyår.

Som tur är kan jag vara stödmedlem i MUF. Gissar att det är dyrt men det är det nog värt.

Väntar också med spänning på Svenskans artikel om MUF-representationen i riksdagen. Känns som om vinkeln är att vi är ett hemligt tokliberalt parti.
Intervjun gick ungefär så här:
"Visst vill du sänka skatten?"
"Ja visst, men vi har gått till val på en finansierad budget och den genomför vi ju nu."
"Men arbetsrätten då, MUF tycker ju att den ska förändras. Det måste du väl vilja"
"Jag tror att allt kan förbättras, även arbetsrätten. Men vi har gått till val på att inte ändra själva arbetsrätten. Dessutom tror jag inte att lagstiftning är en bra lösning på allt."
"Men gillar du facket?"

Så fortsatte det. Rätt kul faktiskt.

MUF är det femte största partiet i riksdagen, lite beroende på hur man räknar. Men vi som kommit in är invalda som moderater och vi bedriver moderat politik i alliansen. Moderaterna är ju ingen sekt, vi har inte åsiktskontroll. Och jag tror att alla som är invalda i riksdagen har åsikter. Det är ju därför vi är här.

Inga kommentarer: