onsdag 19 december 2007

At your service

Kul debattklimat igår. Bra publik framförallt. Särskilt glad att Simon, Calle och Nicklas var där, kände stödet. När jag pratade med kollegorna på moderata gruppmötet om att det var debatt med öl för alla glada och intresserade frågar Patrik:
- Vem ska du möte?
- Zaida Catalán från MP, gammalt språkrör för grön ungdom, svarar jag.
- Ha! Det kommer bara vara killar i publiken.

Och lite rätt hade han. Övervägande del män. Ovanligt många centerpartister. Jag som stockholmare har aldrig sett så många i grupp förut. Men de är trevliga och liberala nu för tiden. Har så svårt att fatta att de regerat med sossar.

Några journalister och ledarskribenter var där också, proffsiga Cecilia Garme bland annat. Mötte Torbjörn från Fokus i baren och han hintade om en kartläggning. Eller så är det journalisthumor. Nu har jag varit tydlig med att Hjördis är en hund och inget barn som jag lämnat ensam hemma.

Debatten var rätt kort. Jag ska inte recensera, det gör säkert andra. Befriande att få prata visioner och visa den tydliga skillnaden på höger och vänster i miljöpolitiken. Synen på människan och marknadskraften skiljer hårt.

Vi fick en uppgift att lösa tillsammans. Förutsättningarna var att vi har en del gamla flygplan och bilar om tio år men dyra konstgjorda träd som tar upp 100 gånger mer koldioxid än de vanliga träden. Det blev lite hagglande men vi löste klimatfrågan med att plantera de artificiella träden bland bostäder på Bromma och jag fick bygga ut Arlanda för större plan. Sen byggde vi ut ett artificiellt-träd-forskningscenter bakom KTH och startade en business. Vi sålde idéer och frön, inte stora träd.

Efter debatten var det mingel och jag fick svåra tekniska frågor från en engagerad kille bland annat om den avtagande marginaleffekten för koldioxid, hämtat från en hemsida. Och olika lutningar på uppvärmingskurvor från en annan sida. Som tur är så är jag inte forskare utan politiker så jag kunde svara på politikfrågorna.

Skönt att prata politik lite roligare än en budgetdebatt tillåter.

Inga kommentarer: