tisdag 9 december 2008

MJUlfesten

Skillnaden på ett julbord som görs av män och ett som görs av kvinnor är att männen inte har med såser på sitt bord. Eller andra grönsaker än potatis och rödkål. Det blev tydligt igår på Miljö- och jordbruksutskottets julbord. Ansvaret växlar mellan könen varje år på grund av någon tradition.
- Jag är besviken. Jag saknar älgtungan, säger Helen som hade med sig den förra året.

Det är en mycket sångintensiv middag. Mot slutet smiter några iväg. Bara de tappraste är kvar till slutet och det spelas gamla läsarsånger. Och progglåtar. Och "Sådan är kapitalismen". Men då kan inte socialdemokraterna texten. Det kan jag.
- Snälla Sofia sjung, säger Claes från Centern och sliter fram sin mobilkamera. Jag tokvägrar. Ett förlorat Youtube-moment.

För övrigt. Om jag hade ett punkband skulle det heta "Julbord med gentekniknämnden". En lösryckt mening från ett samtal med Sven-Gunnar Persson. Frasen har satt sig. Men den är så fantastiskt rolig. Ni ser ju affischerna framför er. Och t-shirtsen.

Inga kommentarer: