torsdag 25 december 2008

Håll i mitran!

Påven är i blåsväder för att ha sagt att hotet mot familjen - homosexualitet alltså enligt påven - är lika stort som hotet mot regnskogen. DN rapporterar om hur katolsk media försöker tolka om honom. Det går sådär.

I riksdagens mailboxar pågår nu under julen en annan religiös storm. På politikerbloggen har det ju diskuterats om Livets ord är en sekt.

Antagligen därför skickar Ruben Agnarsson, chefredaktören för livets ords tidning Världen idag, mail till alla riksdagsledamöter om hur dåligt han tycker om journalisten Niklas Svensson. Ruben Agnarsson massmailar ibland när han tycker att vi ska läsa hans tidning.

Niklas Svensson svarar i ett mail att han fortsätter att granska sekter. Ruben mailar då att han blivit attackerad och att journalisterna på politikerbloggen är partimegafoner. Oklart för vilket parti i och för sig.

Fortsättning kanske följer. Eller så kanske lite kristlig kärlek till medmänniskorna poppar upp och julefriden lägger sig även över Världen i dag.

Men påven får nog fortsatt blåsigt. Förresten, ni vet väl hans smeknamn? En påve som egentligen heter Ratzinger... Paparazzi såklart!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är ju fruktansvärt komiskt att läsa alla dessa bloggar som utan kritiskt tänkande läser sin favorittidning och skapar en världsuppfattning utefter detta.
Du har ju uppenbarligen inte ens läst eller lyssnat på påvens tal, men det är klart, har man en förbestämd mening så håller man sig till saker som passar den uppfattningen...det hade ju varit alltför jobbigt att behöva ta reda på fakta innan man bestämmer sig.
Det är ju inte ont om tal där påven faktiskt HAR påpekat att han inte stödjer homosexualitet, då är det väl knappast nödvändigt att ljuga ihop det den här gången? Eller förlåt, det handlar inte om att ljuga, det handlar bara om att inte ta reda på vad man skriver om.

Nä, låt katolikerna ha sin påve och låtsas som att jorden skapades för 6000 år sedan så lutar jag mig tillbaka och väntar på att folk tröttnar på oinsatta bloggare...

Fia sa...

Hej Peter! Om du är trött på bloggar förstår jag inte varför du kommenterar. Självklart delar jag inte dina åsikter och naturligtvis läser jag fler än en tidning. Jag följer noga frågorna om mänskliga rättigheter och även kyrkornas ambivalenta ställning till kärlek mellan människor. Detta inlägg är en del av mitt intresse för det. Trist att du inte delar mina uppfattningar men ännu tristare att du inte bemöter i sak utan istället använder argument som att du är trött på bloggare och alla som inte är lika insatta som... ehm.. du då? Dessutom följer jag med kraft och kläm tidningen världen idag eftersom jag får den och faktikt inte kan låta bli att läsa deras riktade texter. Favoriterna är fortfarande kvasinyheterna att hårdrock leder till satanism och att homosexualitet kan botas. Ha en god fortsättning med eller utan påve. :)