fredag 13 februari 2009

Vad får vi skriva på Fejjan?

Såklart få vi skriva vad som helst på Fejjan som inte kränker någon annan. Vi har ju yttrandefrihet. Men en miljöpartist skriver i en text på en debattsida det mest småborgerliga och inkonsekventa jag läst på länge - och det bisarra är att det handlar om några meddelanden som en av våra ministrar skrivit. På Facebook. Och hon är mot det. Inte för att hon är polare med någon inblandad - hon har inte ens frågat och blivit ignorerad- utan det är för att... ehm... ja...det verkar vara språket och att det är sms-förkortat och på svengelska. Obegripligt att bli så upprörd. Och en omänsklig inställning till politiker. Undrar om hon känner sig kränkt förresten?

Egentligen var jag inbjuden till studio ett om en halvtimme ungefär för att få prata om hur en politiker kan jobba med Facebook och hur bisarrt det är med den här artikeln. Men infon på hemsidan hos P1 handlade bara om ministern och meddelandena. Och vid närmare koll från pressavdelningen gjorde även frågorna det. Jag resencerar inte mina kollegors Facebookliv eller Facebookmeddelanden. Så nu fick jag avböja i sista sekund. Känns oproffsigt och trist.

I morgon är det alla hjärtans dag. Undrar om det är ok för den där miljöpartisten om jag och andra människor med politiska uppdrag tar emot de virtuella björnar, blommor och hjärtan som skickas? Är det ok att skicka en puss till min pappa? Eller kramar till vänner? Eller så är det faktiskt synd om den här människan. Kanske borde vi lovebomba henne med små söta meddelanden? För ironiskt nog finns hon på Facebook.

1 kommentar:

Anonym sa...

Miljöpartistens inlägg var verkligen jante, PK och dogmatism gone wild!