tisdagen den 31:e augusti 2010

Vanttumme

Det blev inget manifest - bara ett minifest. (Tipstack till Christine.)

Per Schlingmann skriver i Aftonbladet om S, V och Mp.

Om man jämför de rödgrönas förslag med Alliansens så får cirka 4,4 miljoner löntagare höjd skatt. Ovanpå det vill de göra det dyrare för vanligt folk genom att höja bensinskatten och införa en kilometerskatt. Samtidigt vill vänsterpartierna återinföra fastighetskatten med otrygghet i boendet för många som följd.

Sveriges ungdomar måste få det lättare att komma in på arbetsmarknaden - inte svårare. Ändå vill vänsterpartierna införa en ungdomsskatt på tio miljarder kronor som gör det dubbelt så dyrt att anställa en ung under 26 år. Genom att säga nej till rut-avdraget säger vänsterpartierna nej till en växande bransch som gör svarta jobb vita.

Idag har alternativen inför valet den 19 september blivit tydligare. Alliansens Jobbmanifest med ansvar för ekonomin och en tydlig arbetslinje står mot vänsterpartiernas bidragspolitik utan idéer för fler jobb och företag.

Vill du jämföra? Här hittar du jobbmanifestet!

Något, någonstans?

Fattar inte den som hade knapp med moderatlogga med rött streck över.

Bara mot liksom. Enbart för den som inte har någon egen politik att komma med.

Är det så svårt för vänsterkanten att hitta en en politisk fråga att vara för?

You make me wanna be a better man

I förmiddags debatterade alla riksdagspartierna miljöfrågorna. Debatten leddes av Mikael Karlsson och Svante Axelsson som försökte vara objektiva. Svante klarade sig bättre.

Inte lika rörigt som senaste radiodebatten. Men heller ingen stinkpadda.

Debatten handlar om olika krav på styrmedel som SNF listat, skickat till alla partier och låtit oss ta ställning till. För att sen bedöma hur väl vi stämmer överens med deras önskelista för just styrmedel. Inte för miljöeffekt.

Det är inte enkelt att välja mellan alternativen "ja", "nej" eller "vet ej" när vi i flera fall tycker "möjligen" eller ser ett annat styrmedel som snabbare eller bättre ger effekt.

Ser att i någon fråga tycker vi lika men har tolkat frågan helt olika.Men jag är trött på att gnälla om enkäteländet med ledande frågor.

Det är en samlad Allians som de verkligen fick anstränga sig för att försöka hitta något som skiljer oss åt - Fp stack ut lite grann på ett ställe - men annars tror jag budskapet är tydligt. Vi gillar att samarbeta och det går bra. Eftersom vi är fyra partier som alla har idé- och politikutveckling gör vi varandra lite bättre

Du hittar hela debatten här.

måndagen den 30:e augusti 2010

Rätta mig om jag har fel.

Är det konstigt att SNF med kort varsel i valrörelsen flyttar tiden för sin debatt? Nu kan tyvärr inte miljöministern vara med. Jag fick ställa in en resa för att kunna delta. Det är ovanligt att inbokade debatter flyttas så nära inpå. Flytt i tiden alltså. Platsen är Södra teatern. Ett bra ställe för debatt och presentationer. Vi har använt det många gånger.

Södra teatern ligger smidigt ett stenkast från Fotografiska där S, V och Mp ska presentera bitarna som är kvar från deras valmanifest precis en timme efter vi är klara. Men är det inte konstigt att S, V och Mp presenterar sin budget på ett museum som är privatägt? Det måste ju vara emot allt de tror på.

Well. Nu blir SNF-debatten av imorgon klockan 10.00 til 12.00. Känns märkligt redan innan och därför har jag diskuterat upplägget med den som ordnar det hela. Det är udda att en tv-sänd debatt mitt i valet inte har en oberoende och proffsig moderator och att vi bedöms på krav från en organisation som vill ha särskilda styrmedel.

Styrmedel är nog dagens ord imorgon för debatten blir rörigt utan styrning, Lex P1 liksom. Men de har sagt att debatten ska vara objektiv, för det har SNF lovat SVT.

Och till sist, på nästan samma tema, är det inte lite märkligt att jag får frågan från public service-SVT om att en exakt tid och plats debattera klimat med vänsterns Jens Holm för deras Youtubesatsning? Mailet kom i fredags och förslaget var imorgon tisdag klockan 14.00. Jag debatterar gärna med all världens vänster. Eller någon som talar för S, v och Mp. Fast jag kan inte då. Men de har alltså kollat med honom först.

Coola Katrin Zytomierska

Katrin bloggsupportar oss. Så det så. Som ni ser har vi pratat miljöbudget. 20 miljarder spöar 15 miljarder.

Blogg you right back Netroots.

Två bästa vallåtarna hittills

En lite mer seriös. We are the world-aktig.


Och en lite mer rolig. Protestsångsaktig


Från norr till söder, Skellefteå till Växjö.

Kommunikation är livet

Snyggt. Jag blir kommunikationsminister om MUF får bilda regering. Idag på sidan 4 Expressen.

Så här skriver Niklas Wykman:

Kommunikationsminister: Sofia Arkelsten


För att klara jobb till alla i hela Sverige måste kommunikation och miljötänkande hänga ihop. Vi behöver bättre vägar, tåg som kommer i tid och modernare kommunikationssystem. Vi behöver förbifart Stockholm och vi behöver minskad miljöpåverkan. Vi behöver inte höjd bensinskatt och en ny kilometerskatt. Sofias brinnande engagemang för miljön, jobben och framtiden gör henne till en utmärkt minister.

Femagigaphobia

Överhörde Radio Rix morgonshow som läser ur tidningen Fokus om HG Wessberg. Han påstås ha fobi för långa kvinnor.

Kollar genast upp det och Fokus säger till och med att han är "livrädd" för långa kvinnor.

Nä. Det tror jag inte på.

HG är inte rädd för mig till exempel.

Vi har ju suttit i samma styrelse utan att han skakat. Tvärt om är det väldigt praktiskt att prata med honom när jag har högklackat för då slipper jag nackspärr.

söndagen den 29:e augusti 2010

De hade varit i tid med förbifarten

Glömde det roliga med debatten. Vi höll på att vinna på walkover.

Alliansen: Andreas Carlgren, Carl B Hamilton, Liza-Maria Norlin och jag promenerade från den goda och trevliga brunchen vi åt tillsammans innan debatten. Vi var i studion tjugo i som överenskommet.

S, V och Mp fastnar i trafiken med sin taxi eftersom det är Triathlontävling i stan. De kommer fram bara några minuter innan vi började. Jättesena.

Cyklade till brunchen förresten.

Bäst är att cykelbanan går bredvid tävlingsbanan. Människor står bredvid och hejar. Jag tänker att det är lite åt mig och trampar på med min fina tantcykel. Ursnabb och stark. Bra känsla.

Bota söndagsångesten

Äntligen är våra fina filmer officiellt lanserade! Undrar om det här startar en Foreigner-frenzy?

Not my finest hour

Joråsåatt. Det var en ganska rörig debatt i P1. Reaktionerna jag fått efteråt är att det mest var män som avbröt varandra. Så var det ungefär. Vi hade några utbrott av bra debatt. Men helheten känns sådär.

V och Mp drar åt varsitt håll. S sitter i mitten. Antagligen vill de stänga en reaktor nästa mandatperiod. Det enda de är överens om är hur illa de tycker om regeringen. Jätteilla faktiskt.

Det är nästan omöjligt att komma in i debatten. Rätt som det är lämnar programledaren klimatfrågorna trots att jag begärt ordet konstant. Det är ingen moderering. Den som avbryter belönas med radiotid.

Jag gillar inte den typ av person som jag tydligen måste vara för att få utrymme där.

Lågvattenmärket är när socialdemokraten säger att vi, Alliansen alltså, inte är överens i energifrågorna. Vi är ju det. Vi har levererat både en överenskommelse och fått den att bli riktig skarp politik: en klimatproposition plus en energiproposition. Flera partier har flyttat sig långt och vi jobbar utmärkt tillsammans. Vi vet att S, V och Mp vill riva upp politiken. Inte vet vi vad de ska ersätta den med. De saknar åtgärder för nittio procent av sitt mål. Och tror att det här handlar om svensk geografi.

Ett annat lågvattenmärke från S var försöken att smeta katastrofen - det riktigt jäkla gräsliga som händer i Pakistan på oss. Lågt. Fyra års alliansstyre har levererat ett rejält förbättrat utsläppsmål från minus fyra till minus 40 procent och politik för varje ton. De ska förklara sin politik och det visar sig att deras revolutionerande extra skattehöjning på bensin i två år plus kilometerskatten på transporter plus ett kommunalt investeringsprogram är vad de har att erbjuda. Och att de vill ge pengar för att bygga om gamla bilar till andra drivmedel - riktigt konservativt.
- På vilket sätt hjälper det Pakistan undrar jag och får inte fortsätta och berätta att vi klimatsäkrat biståndet och dessutom når enprocentsmålet - något som S misslyckats med konstant.

Bäst var ljudet av stinkpaddan i början. Lär dig mer om stinkpaddan här.

Tips om P1 idag

Lyssna gärna på miljödebatten i P1 idag!

fredagen den 27:e augusti 2010

Kvällskampanj

Idag är det sista säkra lönefredagen med alla jobbskatteavdrag på plats och 05-tillstånd för uteställena. S, V och Mp är ju inte kända för sin festliga politik.

Så naturligtvis har vi kvällskampanjat vid krogtäta Stureplan.

Så trevligt. Och så många kampanjare. Flera fina kandidater som Arba Kokalari, Tina Ghasemi och Jessica Rosencrantz. Ett trafiklandstingsråd och så en riksdagsledamot, alltså Christer G Wennerholm och jag. Många kvalitetskampanjare som bland annat Anna Klaesson, Frida Tamker och Daniel Sahlin och så massar av duktiga människor från MUF Stockholm och en alldeles nyfärsk medlem som ringde och frågade om han fick komma med. Självklart.

Ett helg gäng var ute och sprang och några hade smitit hem men vi är ändå rätt många som du ser.

Rätt som det är smyger det upp någa Socialdemokrater borta vid cykelställen, på väg mot TGIF. Först var de tre. Sen kom förstärkningen.

Vi kollade konkurrensen. De fem med vita och röda jackor är deras, plus kvinnan med helröd jacka. De två med gula är våra som fyller ut gruppfotot.

Sen började de kampanj på oss. Och delade ut rosor till våra vackra kampanjare. Men vi är inte lättköpta.

Sen gick Socialdemokraterna därifrån. Kanske hem.

Vi kampanjar vidare men nu är jag också hemma. Det är en kampanjdag imorgon också.

Nej till neggokampanj

På temat valaffischer. LO har ju stått för den första köpta negativa kampanjen i valet. Det går ju inte att rösta på LO - som istället tagit rollen som Socialdemokarternas kampanjplånbok. De shoppar många och stora affischer på betalda platser.

Kampanjen handlar inte om visionära och fantastiska Socialdemokratiska lösningar utan är en surkampanj med personangrepp på Alliansens partiledare. Det enda som är bra med kampanjen är att orden inte är särskrivna.

Nu har Demoskop på uppdrag av Timbro kollat vad LO-medlemmarna verkligen tycker. Medlemmarna alltså, inte ledningen som också sitter i Socialdemokraternas styrelse.

Bara var tredje stödjer kampanjen. En förkrossande majoritet gillar det inte.

I pressmeddelandet står också:

– LO:s stöd till Socialdemokraterna är ett sätt för organisationen att köpa sig inflytande och det är uppenbart att LO-ledningen inte har med sig de egna medlemmarna i det omfattande finansiella stöd som ges direkt och indirekt för att Socialdemokraterna ska återfå regeringsmakten, säger Timbrochefen Maria Rankka.

Av undersökningen framgår att 60 procent av svenska folket uppfattar affischerna negativt och endast två av tio tror att kampanjen är till hjälp för Socialdemokraterna. 62 procent anser även att det var fel av LO att lägga pengar på kampanjen.

Även bland LO:s medlemmar är tilltron till att kampanjen ska lyckas med sitt syfte, d v s att öka väljarstödet för Socialdemokraterna, bristande. 42 procent tror inte att den tjänar sitt syfte. Endast var tredje medlem stöder kampanjen som sådan. LO:s ekonomiska stöd till Socialdemokraterna är överlag kontroversiellt, färre än hälften av medlemmarna (40%) är för ett sådant stöd.

Undersökningen genomfördes under perioden 17-19 augusti och baseras på 1 639 intervjuer varav 398 var LO-medlemmar.

Kodak moments

Gick till kontoret i förmiddags. Mitt på övergångsstället på Drottninggatan möter jag en vän som är klassisk socialdemokrat. Han är så besviken över att Socialdemokraterna ger vika för V och Mp och tar bort stödet till Afghanistan 2011. Vi pratar om det på refugen över minst två gröna gubbar.

Har tidigare skrivit om vad som händer om vi lämnar - och visat bilden av Aisha.

Det här beslutet knäcker solidariska Socialdemokrater.

Min vän blir borgerlig eller röstar blankt nu.

Sen på samma promenad men närmare, borta vid Finansdepartementet möter jag Anders Borg och Per Schlingmann, med entourage, som alla vinkar glatt och faktiskt strålar. De har roligt på jobbet och levererar.

En ögonblicksbild av valrörelsen olika delar.

Spårvagnsdogmafilm

Igår åkter vi spårvagn med Spårvagnskungen i Stockholm, trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm. Det är lite råttigt ljud och det beror på att vi filmar med Hannes mobil. Nästa gång blir det riktig kamera och luddig mikrofon.

Hör honom berätta om planerna för utbyggnad av spåren. Här:

Nya siffror - ny kampanjaffisch

För det första är det roligt med toppstyrda budskap för Socialdemokraterna. "Vi kan inte vänta" funkar sådär i Sundbyberg där de regerat i 87 år. Vad kan de inte vänta på? 90-årsjubiléet?

För det andra stämmer inte alltid budskapen. Idag lanserar vi en ny kampanjaffisch som uppdaterar Socialdemokraternas. De har gamla siffror. 51 000 människor har nämligen fått jobb sen de tryckte sina affischer.

Och så är det brandmän på affischerna. Men jag har bara fått den i pdf-version och sitter utan Adobe. Försöker lösa det.

Uppdaterat. Löste det.


torsdagen den 26:e augusti 2010

Komplett med handskak och allt

Har idag på spårvagnen fått ett alldeles eget vallöfte av trafiklandstingsrådet Christer G. Wennerholm

Kommer snart i en dogma-youtubesnutt nära dig.

Tillsvidare, enjoy spårvagnsentusiasten Carl Henrik

Dagens ord: jobbmanifesterar

Bästa bitarna ur jobbmanifestet är våra höga ambitioner i klimatarbetet, energiforskningen fortsätter, fortsatt satsning på hållbara städer, ännu en havsmiljömiljard vi ökar klimatinvesteringarna i andra länder, biståndets enprocentsmål gäller, miljöteknikplan, stärkt rättskedja - vi går hårt åt miljöbrotten, bättre utbildning, fortsatt satsning på matlandet Sverige, förbättringar i infrastrukturen, förstärkta innovationsinsatser och fortsatt lägre skatt på tjänster.

Och hur har vi råd då? Jo, arbetslinjen!

Du hittar hela jobbmanifester här.

Psst.

Alldeles idag levererar vi jobbmanifestet.

Det blir så bra.

Papperslösa samhället

Ok. Det blir inte så att jag tapetserar stan med valaffischer. Några sitter uppe eftersom Kungsholmsföreningen är så bra.

Nä. Jag lägger den här istället.

Det är bara att gå klicka upp bilden på skärmen och sen gå förbi datorn lite snabbt så får du samma känsla.

onsdagen den 25:e augusti 2010

Torsktorsk

Nu är svenska torskkvoten för i år nästan helt uppfiskad. Fiskeriverket har därför beslutat förbjuda svenskt fiske av torsk i Nordsjön från och med måndagen den 30 augusti 2010 och till årets slut.

De skriver att efter den 31 augusti 2010 är det också förbjudet att landa eller omlasta torsk som fångats i förbudsområdet under tillåten tid. Sådan torsk får inte heller försäljas i första led efter den 1 september.

Dessutom förbjuds alla redskap utom selektiva redskap som inte fångar torsk är därför endast tillåtna från och med den 30 augusti och till och med den 31 december 2010 i området.

Moderata blommor och grönsatsningar

Bäva Enköping! Sten Nordin och Kristina Alvendal presenterar idag Stockholmsmoderaternas parkpolitik.

Stockholm är ju tidigare kända för trädnormen, ett träd per lägenhet - inte nödvändigtvis precis utanför, men i staden någonstans. Som blivit en succé. Plus att vi tar hand om särsklit viktiga träd via trädrådet. Nu kommer ett helhetsgrepp.

Så här säger de bland annat:
  • Vi lovar att satsa en kvarts miljard kronor på Stockholms parker 2011-2014.
  • Vi satsar i alla stadsdelar i hela Stockholm – där störst behov finns satsas mest pengar
  • Vi lovar nya parker i Stockholm.
  • Vi lovar 15 000 nya träd.
  • Vi vill satsa på bättre och tryggare belysning.
  • Vi vill satsa på fler kvalitativa lekparker.
  • Vi vill satsa på plaskdammar för barn.
  • Vi vill satsa på fler barnbänkar
  • Vi vill satsa på fler planteringar och mer blommor
Här hittar du pressmeddelandet.

Tack Apelsineld!

Det här var ett väldigt fint inlägg tycker jag.

Men jag är ju lite partisk.

Miljöministern ryter till

Anderas Carlgren svarar SNF på sin blogg. Och han svarar med en räcka miljöförbättringar. Och att verkligheten inte stämmer med SNF:s bild.

Det är demokratin dumbom

Veckans bästa enkät kom nyss:

"Jag har en fundering inför kommande val. Om Sverige var en Diktatur och du var Diktator, vilka var dom första tre åtgärder du skulle genomföra?"

Det var enkäten i sin helhet.

Ja du. Vad svarar jag på sånt.

Avskaffa mig och införa demokrati, kanske?

Små och stora samtal

I kväll: dörrknackning på Ekerö. Tätt följt av valupptakt i Danderyd.

Det är aldrig tråkigt med valrörelse.

Reklam eller ekonomisk stagnation?

Ett roligt sätt att lobba är att utse dagens reklammotståndare och låta dem komma till tals i en tidning som handlar rätt mycket om reklam.

Som Dagens media gör.

Och via Fredrik Svedjetuns blogg får jag en länk till ledaren där han skriver varför han skickar nummer 13 av tidningen till Riksdagen. Lite klickfiske just där men det handlar om marknadsföring.

Godmorgon - är du riktigt vaken än?

Morgonkampanj vid Jakobsbergs station. Börjar 06.30 men jag kommer med tåget från stan lite sent. Kvart i sju kanske. Frida Tamker och Cecilia Löfgreen har dragit ihop ett gäng glada kamapanjare och fått dit den snygga moderatbilen med bilder på som funkar som en mobil valstuga/scen.

Den är uppallad mittemot perrongen. Jag klarar inte att vara pigg och köra torgmöte så dags. Men Cecila gör det.
- God morgon, god morgon, ropar hon i högtalarna. Och berättar att Järfälla leds av moderater och Alliansen. Några lokala frågor hinns med. Sen plingar det till på skyltarna. Tåget är på ingång.
- Heej då! Cecilia ropar i högtalaren och vinkar och några vinkar tillbaka. Sen kommer tåget.

Alliansen - vi som gillar att samarbeta

Alliansen samarbetar bra. Vi gillar varandra. Det är roligt att arbeta ihop. Det kanske skaver för oppositionen men vi är fyra partier som samarbetar, inte ett stort parti med stödpartier - som förr i tiden varit regeln i Socialdemokraternas Sverige.

Alliansen har levererat politik och överenskommelser i fyra år. Förra valet gick vi till val på ett lösare samarbete, utan samskriven miljöpolitik. Då hade alla partier sin friare roll. Nu laddar vi för fyra år till. Här är vår överenskommelse om miljö och klimat. Men miljöteknik finns också med i jobb- och företagspaketet.

Det är alltid en utmaning för lobbyorganisationer föra fram sina förslag utan att fastna i en politisk debatt där de väljer sida i politiken. Blågrön eller Rödgrön, höger eller vänster, Allians eller S,V, Mp. Ibland hamnar någon åt vänster även om inte medlemmarna alltid tycker som ledningen, som LO eller Hrf.

Att kalla sig partipolitiskt obunden är också svårt när kraven mest handlar om exakta styrmedel eller subventioner. Det är också väldigt enkelt för oppositionspartier att gå med på det mesta av såna krav och lova vitt och brett.

Lobbyföreningar är ju inga partier och måste inte ta hänsyn till sånt som allianser eller andra samarbeten, budgetramar, internationell lagstiftning vi är bundna av eller globala kriser. Det är bara att önska på.

Inga partier vinner en politisk debatt med en intresseorganisation eller enfrågeförening. Det är omöjligt. Därför försöker vi föra just politisk debatt med andra politiker.

En organisation som vill synas i mediebruset söker naturligtvis strid med Fredrik. Precis som Miljöpartiet försökte göra enligt sin strategi som läckte ut. Men det fungerar inte.

Och facit har vi ju från de här fyra åren:

  • Vår miljöbudget är större än någonsin. Den har ökat från 15 till 20 miljarder.
  • Alliansregeringen har en samlad klimat och energipolitik. 
  • Utsläppsmålet är minus 40 procent nu, inte minus fyra som S, V och Mp satte.
  • Ambitionerna är högre. Ingen tidigare 3-årsperiod har Sverige haft så stora minskningar av klimatutsläppen. 
  • Vi är den första regeringen som har en samlad havspolitik
  • Havsmiljön har gått från en osynlig budget till 1,3 miljarder i ett särskilt havsmiljöanslag. 
  • Alliansregeringen har genomfört ett grönt skifte i skatterna samt skyddat mer skog än någon annan regering, vi når miljömålet.
  • Alliansen har även ökat anslaget till biologisk mångfald från 6 miljarder till 7,5 miljarder för 2007-2010. 
  • Vi ärvde Europas mest bensinslukande bilpark, nu ligger Alliansregeringen i Europatopp för sänkta utsläpp från nya bilar.
  • Miljöbilarna är 12 gånger fler, snart rullar 330 000 miljöbilar på vägarna.
  • 2009 minskade genomsnittliga utsläppen från nya bilar mer än någon gång sedan mätningarna startade 1978.
  • Senaste fyra åren har utsläppen från nya bilar minskat mer än under alla 15 åren innan. 
  • Inom EU har vi äntligen en gemensam kemikaliepolitik. Den ersätter inte 27 länders politik för alla hade ingen.
  • Vi har äntligen fått ordning på dispenserna i strandskyddsbestämmelserna. De gamla reglerna var otydliga, byråkratiska samt oflexibla. Dessutom tog inte de gamla reglerna hänsyn till regionala skillnader. Många beslut har därför tagits på bristande eller oklara grunder. Reglerna har därigenom kommit att tappa mycket av sin legitimitet. Vi säkerstälelr strandskyddets syften, bland annat genom tydligare regler om vad som är särskilda skäl för undantag. Samtidigt är avsikten att öka det lokala och regionala inflytandet över strandskyddet, bland annat genom att främja utvecklingen av landsbygden. Detta innebär alltså inte på något vis någon hårdare exploatering av våra stränder.
  • Moderaterna samt Alliansen står bakom en fortsatt kärnkraftsanvändning i vår kolsnåla energimix.
  • En avveckling av kärnkraften skulle få stora konsekvenser för Sveriges produktion av el och vi skulle tvingas att importera smutsig el från bl.a kolkraft. 
  • Vi har en samlad energi- och klimatpolitik som står på tre ben, vattenkraft, kärnkraft och förnybart.
  • Alliansregeringen har sett till så att vi har 3 gånger mer vindkraft i Sverige samt 10 ggr mer de närmaste tio åren.
Därför tycker jag att SNF kan bättre.

tisdagen den 24:e augusti 2010

Sergelstugan rockar

Måste bara säga att det är så roligt att stå i valstuga. Vi är så många moderater i stugan - eller mer utanför. Kampanjande.

Bästa frågan idag.
- Vad hände med de gamla moderaterna? undrar en väljare på cykel som egentligen vill prata kulturpolitik.
- Vi utvecklades. Ständig förnyelse, säger jag. Vi ska möta dagens utmaningar.
- Jaha. Så bra då.
- Jo, jag tycker det.

Laddar för att gå upp otroligt tidigt för att kampanja i Järfälla. 06.30.

Let's take a ride in an electric car

Såg nyss ett inslag på Aktuellt som var mer än bisarrt. Ingen verkade ha koll på att alliansförslaget är:
  • en supermiljöbilsbonus på 40 000 kr
  • till bilar som släpper ut mindre än 50 g/km
  • från 2012
  • och fortsatt skattebefrielse för miljöbilar i fem år
Plus fortsatt hög koldioxidskatt, energiskatt och moms på bensinen. Plus tekniska krav på EU-nivå.

Plus förmånsbeskattning som går ut hyfsat snart och nästa period som återstår att kommunicera.

Först beskriver Aktuellt och Toyota att de inte har några elbilar. Sen debatterar MRF och Gröna bilister om oppositionens förslag, tror jag? S vill ju ha en försäljningsskatt på alla nya bilar. Men nu föreslår S, V och Mp ett av tankesmedjan Fores förslag, bilar med mer utsläpp betalar böter till bilar med mindre utsläpp. Som inte är helt galet men i deras förslag liksom läggs ovanpå de andra styrmedlen. Plus skattehöjningar på drivmedel.

Klart förvirrat.

Restaurangfacket förslår höjda matpriser

Vem företräder restaurangfacket egentligen? Vill verkligen medlemmarna att matmomsen ska mer än fördubblas och hamna på samma nivå som restaurangmatmomsen?

Det förklarar ordföranden i DI.

Jag tror inte det.

Nu är det valrörelse och facklig-socialdemokratisk samverkan. Det gör mig besviken.

Superduperfestpolitik?

Kan nu konsert och diskodansmomsen också hamna på samma låga nivå så har vi kommit otroligt långt.

Vad säger ni i Allianskulturarbetsgruppen?

Superdupermatpolitik

Nä, vet ni vad? Vi tar och sänker tjänstemomsen på restauranger!


Förslaget om sänkt tjänstemoms sänker kostnader och det öppnar för nyanställningar och nya jobb i restaurangbranschen. Plus att vi har kvar halverade arbetsgivaravgifter för unga. Det gör skillnad.

  • Förslaget betyder att momsen på restaurang- och cateringtjänster som idag är 25 procent sänks till samma nivå som för livsmedel som i dag är 12 procent.
  • Reformen ska genomföras när de offentliga finanserna och ekonomin så tillåter samt i den takt överskott kan säkras. Såklart.
  • Vi tror att det leder till att den varaktiga sysselsättningen ökar med ungefär 8 000 människor som jobbar helår. Säkert fler människor om några arbetar deltid. 
  • Satsningen uppgår till cirka 5,6 miljarder kronor i varaktig påverkan på offentliga finanser.
 
I skatteverkets värld är nu kokt mat och okokt mat likställt. Klokt och bra.

Precis som vi moderater skrev i vår förra matrapport.

Superduperbilpolitik

Alliansen för en politik mot utsläppen, inte mot bilarna. Omställningen i bilflottan till hållbarare drivmedel och annan teknik är en av våra stora utmaningar. Vi har redan kommit en bra bit på väg. Därför satsar vi återigen offensivt på en grönare framtid.

För det första ska skattefriheten för miljöbilar fortsätta gälla. På det viset följer moroten med bilen och har också goda effekter på andrahandsmarknaden.

Det andra handlar om att belöna den absolut bästa tekniken. Därför går vi till val på en supermiljöbilspremie. Premien ligger på 40 000 kr och gäller bilar med utsläpp som inte överstiger 50 gram CO2/km. Premien gäller från år 2012. I nusläget handlar det mest om elbilar eller laddhybrider. I framtiden kan det handla om biogasbilar eller andra tekniker. Det är viktigt att politiken är teknikneutral och styr mot breda lösningar. Det är som sagt utsläppen som är problemet, inte bilarna.
Vi ärvde Europas mest bränsleslukande bilpark. Nu ställer vi om den. Utsläppen från nya bilar har minskat mer de senaste fyra åren än sammantaget under de15 åren före alliansregeringen.
Alliansen inledde med att införa en miljöbilspremie 2007 som sedan övergick till en slopad fordonsskatt för nya miljöbilar de första fem åren plus att miljöbilarna undantogs från trängselskatten i Stockholm. I december 2005 fanns det 23 000 miljöbilar i Sverige. I slutet av 2009 fanns det 277 000 miljöbilar nu närmar vi oss 330 000 registrerade miljöbilar.

Omställningen är igång och regeringen fortsätter sitt arbete med att minska Sveriges beroende av fossila bränslen. Nu tar vi nästa steg och genomför en supermiljöbilspremie för framtidens bilar.

måndagen den 23:e augusti 2010

Tio pumpar och 240 miljoner till byråkrati

Ok, klimatpolitiken vi väntat på så länge från S, V och Mp blev till slut:
  • Ett kommunalt investeringsprogram. I det gamla gick fyra av tio kronor till byråkrati. Jag är alltid emot att lägga skattepengar på omställning som är lönsam. Följer de sin gamla politik går alltså ungefär 240 av de 600 miljonerna till administration. 
  • En biogasstrategi. Fint. Och vi håller ju på med det.
  • Bidrag till biogaspunpar. Det här är kul, de lägger 30 miljoner till biogaspumpar. Det blir ungefär tio stycken pumpar.
  • Konverteringsbidrag för att bygga om bilar. Fattar inte att de vill ge bidrag för att bevara en av de tyngsta och törstigaste flottorna. Energieffektivitet är det nya gröna, kom igen!
  • Ett ROT-avdrag för några. De tar ju bort det gamla och villkorar ett nytt avdrag med klimatnytta. Lycka till med gränsdragningen. Men det är positivt att de föreslår ett avdrag! Bra tänkt. Synd att det inte blir för alla. Och hur blir det när de inför fastighetsskatt igen, du straffas dirket för värmepumpar, tilläggsisolering och treglasfönster.
  • Nettomätning av el. Klart intressant men överger S, V och Mp alla stödsystem vi har då? Eller ska det dubbelstyras? Hur lirar det här förslaget med elcertifikatssystemet? Funkar det med näten? Vad kostar det? Finns pengar att bygga ut smartgrids eller i allafall elnätssystem och mätare som klarar det här?
Det blev ett stort jaha. Var det här allt från deras arbetsgrupp eller är det valmanifest?

Alliansarbetsgruppen för miljö och klimat hittar du här.

Jordbruk ett problem för Fria Tidningen

Stockholms Fria Tidningen har enkät om livsmedelsproduktion. I tidningen är frågan så här:
"Livsmedelsproduktionen i Sverige minskar och kravet på billig mat är stort. Samtidigt efterfrågas ekologisk och närproducerad mat. Vad vill ni göra för det svenska jordbruket?"

När jag fick den var frågan en annan: "Livsmedelsproduktionen i Sverige minskar och kravet på billig mat är stort. Samtidigt ställs krav på närproducerat och att man tar hänsyn till både miljö och djur. Hur vill ni lösa problemet?"

Jag svarade såhär, på den första frågan.
– Det är positivt att folk efterfrågar mer närproducerat och ekologiskt. Det kan produceras i Sverige eller andra länder. Politiken ansvarar för att regler, matsäkerhet och djurskydd finns och att upphandlingarna ställer krav. Dessutom förenklar vi för handel och ser gärna att svenska producenter exporterar mer.

Alla svaren hittar du här.

Det som också är spännande med det här svaret är att jag fick smsa in det från ett tåg med bromsbrist och inget internet. Men det gick ju bra ändå.

Life is a pigsty

Vänsterpartiet i Stockholm kampanjar nu med en liten röd gris. Det står i Resumé.

Bara det att MUF redan gör det. Kampanjar med en röd gris alltså. En röd gris betyder ungdomsskatt.

Som synts i Tv4 play Västerås. Nyhetskanalen. UNT. Bland annat.

Ful men kul

Vänstersidan fuskar med valaffischerna och sätter sina över våra. Läs mer hos Edvin. Och se bildbevisen.

Och Socialdemokraterna sprider lögner. Trist. Ovärdigt. Jag säger som Fredrik: utgå från de förslag som finns.

Min analys var tidigt att den här valrörelsen blir ful men kul - och att det är vi som står för den roliga biten.

Men så kommer Mp och vill ha clowner i äldreomsorgen.

Nu vet jag inte vad jag ska tro.

Mindre skräp i stan

Nedskräpningen i Stockholm har enligt Scb minskat med ungefär 15 procent. Ännu är allt inte perfekt men skräpet minskar.

- På område efter område har vi satt in resurser och vidtagit åtgärder. Det städas som aldrig förr, stadens papperskorgar töms oftare och de har både blivit fler och större, papperskorgar kopplade till sopsugssystem installeras på flera håll i staden. Vi har också stärkt samarbetet med viktiga aktörer som Polisen, Fortum, tidningsägarna, tobaksbolagen och skolorna, säger Ulla Hamilton miljö, och trafikborgarråd.

Här hittar du hela artikeln.

1 800 sjuksköterskor

Läsvärd DN-debatt. Nästan fyra miljarder kronor går till olika satsningar som inte är kärnverksamhet i landstingen.

Vet bestämt att den borgerliga majoriteten här avskaffade stödet till den socialdemokratiska sångkören som tidigare var bidragsfinansierad. Det var vi lite stolta över och inte ens S försvarade det.

Det finns antagligen mer att göra. Planen är att ge vård i världsklass och vara en arbetsgivare där det går att göra karriär.

Äntligen lite ideologi i valrörelsen

I morse efter att jag lämnat hunden på dagis cyklade jag via centralen och mötte duktiga kampanjmoderater som delar ut information om butlerförslaget. "Varför butler för vissa när RUT finns för alla? "

En helt rimlig fråga.

Vi har skrattat mycket åt de socialdemokratiska förslagen som skulle vinna röster från stan. Förutom det rent dumma i att försöka styra butlerkonsumtionen politiskt och genusaspekterna på att S hellre gynnar mäns företagande än kvinnors så kokar det ned till ideologi.

Alla ser att människor i storstäder har problem och utmaningar med att få livet att hålla ihop. Check. Men det intressanta är synen på lösningarna. Här skiljer vi oss.

Socialdemokrater vill identifiera en svag grupp: stressade Stockholmare som åker tunnelbana. Men hamnar direkt i diskussionen om gruppen istället för problemet. Är det bara i städer som stressen finns? Eller i tunnelbanan? Nynäshamnsborna då, som har pendeltåg men inte tunnelbana? Samma med Spångaborna. Honnörsorden "riktade satsningar" funkar dåligt på en så bred grupp som Stockholmare i tunnelbanan.

Vad gör vi för att lösa samma problem? Jo ett ROT-avdrag och ett RUT-avdrag för alla. Du som är stressad får det, och du som inte vill bli stressad får det. Och jobben ökar. Då ökar pengarna till välfärden också. Dessutom får du behålla mer av din lön eftersom vi har råd att sänka skatten.

Vi tror inte att vi kan lösa människors vardag åt dem. Men vi ger verktygen. Det är skillnaden på vänster och höger.

Jag ser att Socialdemokraterna försöker rädda det de kan från förslagen. Ibland låter det värre när du klampar runt i klaveret än när du ställde dig där från början. Nu förklarade Ilja Bataljan att de gärna vill ha fler bankomater i tunnelbanan.

Samtidigt har SL kämpat hårt för att få bort kontanterna ur kollektivtrafiken. På grund av rånrisken.

Ps. En rest från mitt gamla jobb på ICA, men du vet väl att du kan ta ut pengar i ICA-butiken? Varma, säkra och upplysta bankomater.

The Headmaster ritual

Det är brist på studentbostäder i Stockholm skriver Svenskan. Så är det varje år men antagligen värre än vanligt för fler vill studera i Stockholm, samtidigt som många fler vill bo i Stockholm, och det är så klart gräsligt för alla som inte vet var de ska bo.

Tänker öppna en maskburk nu: ett sätt att få loss fler bostäder är väl att ha koll på dem som bor kvar trots att de är klara.

För det händer.

Alla som känner någon som bott kvar fastän de inte pluggar räcker upp en hand.

fredagen den 20:e augusti 2010

Kampanjpremiär

Vi tar biogasbussen ned på stan. En helt annan rutt den här gången. Emma som är ordförande för MUF Örebro möter upp. Klädd som ROT:


Det är rejäl ROT- och RUT-kampanj med rekvisita. En dammsugare till exempel.

Hannes är med i MUF Örebro men det här är hans första kampanj. Det går bra. Människor tar gärna emot Fredrikbroschyren.
- Åh, är det programmet till när Kungen kommer imorgon, frågar en kvinna och tar en broschyr.
- Nej inte riktigt, säger jag. Det är Fredrik. Nästan lika bra.
- Ja. Nästan, säger hon glatt.

Vi kör en snabbkampanj. Tittar på scenen som håller på att byggas upp till Kungens besök imorgon. Och hinner till och med äta med Emma. Lunchsmörgåsen från halv tolv räckte inte längre.

Innan vi tar tåget lämnar vi ett gäng cykelsadelskydd. Bästa kampanjgrejen i det här opålitliga vädret.

Vad är Örebro utan Kent?


 Ja, jag menar Kent Persson. Inte bandet. Och han blev glad.

Drivhuset - vilket ställe!

Cirkeln är sluten när vi tar biogasbussen. Vi har ju sett produktionen hos Svensk Biogas. Bussen går till Örebro universitet och vi ska träffa Anna Sjödin på Drivhuset.

Biljettautomaten är inte helt enkel. Bussarna är lila och kallas tydligen lysmaskarna.


Hannes guidar eftersom han kommer från Örebro. Det här är hans hood. Men bussen tar en annan rutt på grund av ombyggnad i stan. Vi är på ställen han inte heller varit på.

Vi passerar Scan. På huset sitter en stor logga med ett Dennishuvud och Hot dogs-loggan. Ett oväntat val att toppa med. Jag fotograferar som en vilsen turist. Det blir sådär.



Änligen framme! Centralt i en av korridoreerna har Drivhuset sina lokaler.

Drivhuset handlar om att hjälpa människor göra affär av sina idéer. Filosofin är att sätta entreprenören före idén. En bra person klarar allt. Drivhusets roll är konsultativ. Ingen berätar hur studenterna ska göra, tvärt om. Människor måste själva komma på hur de ska göra. Men behövs någon som ställer rätt frågor och som stöttar.

- Vi kan aldrig bestämma vad som funkar, förklarar Anna Sjödin. Vi sitter i hennes soffa och dricker kaffe när vi pratar. De har ofta möten där. Vi får en proffsig och engagerad dragning om hur de arbetar.
Drivhuset får två miljoner per år och driver 13 verksamheter plus 1,2 miljoner i projektmedel för kvinnors företagande.
- Det går ju att stimulera entreprenörskap, förklarar Anna. Riktade satsningar ger resultat.

Idag har de hjälpt drygt 600 företag.
- Vi kan öka med 20 procent varje år. Men då behöver vi medel.

Drivhuset har treåriga avtal med universitetet. Örebro kommun finns med som finansiär. Det handlar också om att få människor att stanna kvar.

De arbetar brett och vill gärna komma ur projekttänket. Det krävs långsiktighet.

Det finns de som vill starta något inom ett område som ligger utanför det de forskar om. Ibland handlar det om matchning, forskare och entreprenörer kan behöva varandra för att skapa något som inte skulle bli annars.
- Då är det svårt med låsta program, säger Anna.

Filosofin och arbetssättet med coachning är en del. Det handlar också om kommunikation, vilka ord som Drivhuset använder.
- ”Hur tänkte du få din första kund” fungerar bättre än ”har du genomfört en kundsegmentering”?

Men temat för dagen är miljöteknik. Även människor som vill rädda världen måste driva lönsamma företag. Runt om i landet hanteras miljöentreprenörerna lite olika. Vissa drivhus har riktade program, andra beskriver mer att de har ett stort inflöde av miljöinriktade människor i sin verksamhet. Det beror också på att universiteten och högskolorna är olika, clean tech är helt integrerat i Skaraborg till exempel. Örebro kommer ha en Klimatserie. Den innehåller trendspaning, CSR, PR och kommunikation plus grönadministration. Det sista är svårast att ordna bra föreläsare till. Det är svårt att beskriva grön administration.

- Det finns ett tråkigt ord och det är miljöledningssystem, säger jag.
- Ja, det var ett tråkigt ord, svarar Anna.

Vi pratar om vad som verkligen gör ett företag grönt. I Borås jobbar många med textil, där kommer frågorna in direkt i produktionen. Men det handlar om helheten.

Just nu håller de på med ett annat projekt riktat mot musiker som heter ”behåll ditt sound – starta eget. Men de funderar också på att kombinera musikmänniskor med vårdmänniskor. Det kan bli hur bra som helst.
- Det är spännande att tänka sig, vad kan hända där?

In transit

Här är en liten filmsnutt från vindkraftverket Elvira. Vi funderar också på om de inte skulle spela in det rogivande bruset. Det går ju att sälja valsång och vågljud så det finns en marknad.

Well, det är inget riktigt studiebesök om vi inte får ha hjälm. 



Men Hannes klär bäst i sin:


Snälla Per kör oss till stationen, ger oss en tidning och ser till att vi kommer iväg.

Vi tar tåget mot Göteborg, fullständigt charmade av Varberg.

Landar i Götet. Hinner med en macka på stationen där jag också hittar min gamla kollega Anna som är på väg till en ICA-butik som snart öppnar och har tydligt miljöfokus. Som en greatest hits av allt miljötänk hittills.

Vi hinner med vårt tåg till Örebro. I Alingsås lägger bromsarna av på en av vagnarna och vi åker långsamt framåt. I högtalarna hör vi om bussar och taxibilar som ersätter de planerade bytena människor missar.

Hannes är upprörd över bristen på internet men lyckas ändå börja jobba med sin egen blogg och göra inlägg från tåget.

Ursprungsmärkt el

07.40 hämtar Per mig och Hannes. Vi åter direkt till Varbergs vindkraftpark. Det blåser lagom mycket. Vd Carl-Arne Pedersen tar emot oss. Verken står 600 meter från Tvååker. De satte tre av verken på framsidan av sin lokala telefonkatalog. Varberg vind har 7 000 andelsägare.
- Jag äger naturligtvis andelar, säger Carl-Arne, man måste leva som han lär.
När de hade långbord på äldreboendet som ligger i närheten för att prata om lokalisering sa en av de äldre:
- De är så vackra. Kan ni inte bygga fler.


Nu är åtta projekt på gång.
- Min dröm är att när jag går i pension ska jag ha byggt många fler, säger Carl-Arne, eller Calle som han säger själv när han svarar i telefon.
Det stora problemet är handläggningstiderna.

Vi lyssnar om verkens prestanda och hur höga de är och teknikutvecklingen, de pitchar och har individuell styrning av varje rotor. De drar mindre el än en villa och produktionen är hög. De bevakar bullret men verken är rätt bekymmersfria, inga utsläpp, inga Sox eller Nox och vinden är gratis.
Carl-Arne är född i Norge det hörs precis när han säger att verken har vibrationsdämpare.


Verket vi besöker heter Elvira. Nästa heter Elin. Varberg ligger inte så långt från Göteborg.


Vi åker bil mot kontoret och pratar om företaget.
- Jag har en fantastisk personal, säger Calle. Mitt uppdrag är delegering, motivering och arbetsglädje. Sjukskrivningarna är mindre än två procent. Och alla är försäkrade.

Kontoret är tillbyggt och fint. Vi ser även lunchrummet och en vägg av mikrovågsugnar. Det handlar om logistik.



Vindkraften dominerar entrén.

Varberg Energi levererar också fjärrvärme. För fyra år sen drog de in fjärrvärme i Varbergs fästning. Antagligen den enda fästningen med fjärrvärme i Europa.

Etik finns med i affärsidén. De arbetar aktivt med ett hållbart samhälle. Konkurrensen är tuff med det taggar dem. De arbetar med många miljöcertifieringar.

Jag frågar om rekryteringen och om de arbetar strategiskt med det.
- Det måste man. Jag har en femårsplan, säger Calle och förklarar att det finns många yngre med i styrelsen och på mellanchefsnivå.

Alla är säljare av bolaget. Mekainker och reparatörer får en liten lathund för att kunna svara på frågor från kunderna. Och det märks för det gör även vår fantastiska moderatguide Per som tidigare varit vd för Varberg Energi.


Nästa affärsområde för bolaget är tjänster. Energitjänster, effektiviseringar och energideklarationer.
- Vi kommer inte sälja på volym. Vi måste sälja på kvalitet, förklarar Carl-Arne säkert.

NEO-disko

Kärnkraft och vindkraft

På vår kampanjresa gör vi studiebesök. Självklart vill vi besöka både kärnkraftsproducenter och vindkraftsproducenter. Varbergs kommun har ju allt. Men vi hann inte med vattenkraften. Poängen är att tiden är förbi då politiker gosade med ett enda kraftslag. Det krävs mångfad och motståndskraft i energisystemen.

De tio principer för klimat- och energipolitiken i framtiden som Anna Kinberg Batra och jag presenterade i Almedalen håller. Jag beskriver grunden för ny kraft för Sverige här i en färsk debattartikel i Hallands Nyheter.

 Första besöket är Ringhals. Hallands största industri.

Det är inte tillåtet med kameror inne i själva verket. Det finns ett litet tåg också, för turisterna. För det kommer rätt många turister för att se på Ringhals. 



Vi träffar vice vd Lars Eliasson som jobbat där sen 1975 och nu är pensionär, men han jobbar ändå, och Gösta Larsen som är informationschef. Per Fåhraeus från moderaterna är också med, längst till höger i bild, han har ordnat besöket.

Ringhals har gått igenom ett stort förbättringsarbete som kallas Twice. Det tog tid men gav effekt.
- Vi har blivit dubbelt så bra, säger Lars. Vi pratar om vad som hände i vintras när produktionen inte var igång. Det märktes inte under hösten men när den kalla vintern kom blev det tydligt.
- Människor ställde in semestern, berättar Gösta, alla jobbade hårt.
- Först kommer säkerheten i produktion och drift. Sen kommer kvaliteten i produktionen, säger Lars. Nu arbetar de med förbättringar mot världsklass.

Vi pratar mycket om hur de arbetar med miljöfrågorna. Allt mäts och kontrolleras.
- Visst har vi haft en miljöprofil, säger Lars. Kärnkraften är bäst ur en livscykelanalys.
- Det är storskaligheten som betalar sig.

Ringhals är en stor arbetsplats. I ett sånt här kraftverk finns många olika sorters arbeten. Det är en utmaning att säkra kompetensen.
- Vi håller hårt i våra resurser, säger Gösta. Det är positivt med fler relevanta utbildningar.

Det finns goda karriärmöjligheter. Ringhals har gjort något som är väldigt smart. Det finns flera sätt att göra karriär.
- Vi har ju ett specialistprogram. Det är bättre att vara specialist och vara bra på det än att vara chef och vara dålig på det. Du får alltså hög lön ändå.

Många har arbetat länge på verket och går i pension. Men det finns en återväxt. Som helt ny tar det tid att komma in i just det här verket fungerar. Det tar tid att lära sig allt.
- Vi arbetar med ständig internutbildning.
Vi går till simulatorrummet, en sal där alla knappar, reglage och dataskärmar finns. Det är precis som originalet, bortsett från platsen där instruktören står. Vi får provtrycka på alla knappar vi vill.

Inga snabba saker händer i ett kärnkraftverk. Det finns en tröghet i systemen och processerna.
- Du lugnt ta en kopp kaffe och fundera på vad du ska göra härnäst, förklarar instruktören. Alla tränar i simulatorn. Vissa saker som är helt odramatiska kanske inte händer på just ditt pass på tio år och då är det bra att träna.  

Vi får en visning av själva kärnkraftverket. Säkerheten är hög på alla sätt.

Vi tittar in i kylvattenanläggningen.Det virvlar runt små vita bollar där.
- Det är atomerna, säger Gösta. Nä, det är små bollar som håller rören rena.

Sen går vi tillbaka och hämtar våra väskor på kontoret. Jag tar några bilder av kaffekoppsamlingen inne hos Gösta.



- Den här måste du ta en bild av, säger han. Muggen kommer från en norsk filminspelning. Den handlade om en städare som tappar tupén i kylvattnet och måste fånga den innan den stoppar upp alltihop. Det är naturligtvis inte möjligt.

Ringhals har mer än 1500 anställda. Plus mer än 500 entreprenörer. När de har jobbade som mest i vintras var det ungefär 4000 unika individer som passerade grindarna till Ringhals. Vi går igenom kontoret.



Det finns mycket konst på kontoren och i mötesutrymmena. En av de stora samlingarna 80-talskonst som finns utanför muséerna.
- En viss del av byggbudgeten gick till konst.
- Är inte det ungefär fyra procent, frågar jag.
- De fick nog göra lite förändringar i den regeln. Fyra procent av ett sånt här kraftverk är rätt mycket pengar.
Verket nedanför står i foajén och spelar en liten trudelutt när den är inkopplad och någon tänder lampan på en av toaletterna.

Brutal internetbrist

Igår twittrade, smsade och pratade jag upp ett helt mobilbatteri. Den dog precis innan Stockholm. M-resan gick från Varberg till Örebro via Intercitytåg där bromsarna slutade fungera på en vagn, de kopplades helt sonika ur, och tåget fick åka långsamt.

Vid varje stopp försökte jag få kontakt med något nät Hannes var klart stressad utan uppkoppling. Jag var stressad av matbristen. Det är uppenbart en generationsfråga.

Retrobloggar nu!

onsdagen den 18:e augusti 2010

Semester för en del, vardag för andra.

Varberg är verkligen en kvalitetsstad. Riktigt bra dag idag.

Kombinationer utmärker Varberg:

Här finns vattenkraft, vindkraft och kärnkraft. En hel Alliansöverenskommelse i en kommun.

Best Western hotel erbjuder stadshotell och Asia Spa. Nu hinner vi inte med någon direkt kurvistelse men bara att kombon finns är fantastisk.

Och bara i dag har vi fått nästan alla väder, solsken, lite moln, störtregn, lite lagom regn och en effektiv rotblöta. Plus en vacker regnbåge som vi direkt tolkade som ett gott tecken för alliansen.

Rädda Östersjön

Gotländska kommunalrådet Lena Celion och jag skriver om moderat politik för levande hav.

Det internationella perspektivet och helhetssynen är avgörande. För första gången har Sverige en samlad havsmiljöpolitik för att möta utmaningarna med övergödningen. Vi kan aldrig parera översvämningar i Polen eller reningsverk som plötsligt går sönder. Men vi kan strategiskt arbeta för att bygga upp en motståndskraft i havens ekosystem. Det viktigaste för en långsiktig havsmiljöpolitik är samarbetet med Östersjöstaterna. Det inkluderar Ryssland och vårt verktyg är samarbetet inom HELCOM.


Men vi är inte klara på hemmaplan. Viktiga åtgärder är lokala vattenvårdssatsningar som vi avsatt pengar till, skärpta krav på kommunala reningsverk och stopp för avfall i havet från både stora och små båtar. Men mest effektivt är att styra bort själva utsläppen, därför vill Alliansen införa ett utsläppshandelssystem för fosfor och kväve i Östersjön. Dessutom vill vi genomföra ett liknande system för svaveldioxid och kväveoxider för fartyg inom EU.

 Här hittar du hela artikeln.

Linköpingsmorgon

- Hur ska vi beskriva de här, säger Hannes och tittar på konstverket i parken utanför centralstationen
- Jag vet inte, säger jag. Stålbarbapapa?
- Det kan vi ju inte säga.
- Nä, verkligen inte.


Och så hittar vi kollegan Finn Bengtsson precis utanför! Han har med hunden på valaffischen. Jag är avundsjuk nu. Trenden är tydlig: djur på affischerna.


Företagare som ger Östergötland en edge

Damn, SJ och Internet är inte en klockren kombo. Bilderna kom äntligen upp. Mer text kommer.

Så länge kan du läsa Christian om clean tech Ötergötland igår.

Bilder clean techbesök Linköping

Frestelser på tågstationen
Här bor Svensk Biogas - fast mest från Linköping
 Traktor - en del i kretsloppet
 Pedagogisk modell av energi, resurser och råvaror

 Biogas Sweden
 Min bästa slamkompis - med lysande affärsidé

 Och så en kväll med moderater. Och Fredrik på ett metafysiskt plan.

Småsaker jag inte kan sluta tänka på

1. Om jag hade en butler skulle jag kalla honom Rut.
2. Yvonne Ruwaida syns alldeles för lite i Stockholmspolitiken
3. Nu när täget är sent, vi missar anslutningen och SJ fixar en buss för att vi ska komma fram, är det varumärkesvård eller brand stretching?

Energiskt

På väg mot Varberg. Ska bland annat titta på kärnkraft och vindkraft.

Och matchar besöken med debattartikel i Hallands Nyheter. Skriver bland annat  att valet blir ett ödesval. Enkelt uttryckt handlar valet om utveckling eller avveckling. Vi tror på ny kraft för Sverige. Mot vår politik står S, V och MP som är beredda att bryta upp överenskommelser och Sveriges kolsnåla energimix.

Energifrågorna har förändrats över åren. På 1980-talet var positionerna låsta, för eller emot kärnkraft, höger eller vänster. Den som föredrog ett kraftslag kunde inte förorda ett annat.

Kärnkraftsfrågan har tappat sin dramatik. Alliansen har levererat en energiöverenskommelse om kärnkraft, förnybart och vattenkraft och vi driver världens mest ambitiösa klimatpolitik för ett industrialiserat land.

Här hittar du den.